NYHETER 2020-6-18 KL. 16:21

Telefonlinjen läggs ned: ”Behovet har avtagit”

Av Hans Nilsson

Telefonlinjen läggs ned: ”Behovet har avtagit”
- Många har nog hittat andra sätt att informera sig om covid-19, kanske via vänner och bekanta eller media, säger Susanne Ek-Lundh, samordnare inom anhörigstödet i Alvesta kommun. Foto: Privat

ALVESTA. I spåren av coronasmittan öppnade omsorgsförvaltningen en tillfällig telefonlinje för äldre och personer i riskgruppen - den 1 juli upphör den. - Behovet har avtagit, vi har inte haft ett enda samtal sedan den 25 maj, berättar Susanne Ek-Lundh, som tar emot samtalen ihop med Monika Carlberg.
Telefonlinjen startades den 2 april av Alvesta kommuns omsorsförvaltning och den är öppen från måndag till fredag klockan 10-12.
De som svarar på samtalen är Monika Carlberg, hörselsamordnare och utvecklare inom e-hälsa, och Susanne Ek-Lundh, samordnare inom anhörigstödet i Alvesta kommun.

Men den 1 juli stängs telefonlinjen ned.
- Vi har haft 18 samtal totalt från den 2 april när linjen öppnade till den 18 maj. Många har nog hittat andra sätt att informera sig om covid-19, kanske via vänner och bekanta eller media, säger Susanne Ek-Lundh.
Tanken med telefonlinjen har varit att motverka oro och ensamhet bland personer som måste begränsa sina nära kontakter en period, och att ge råd om vart man kan vända sig om man är i behov av stöd och hjälp.

Många som har ringt har frågat om hur man kan göra för att undvika smitta och hur man ska göra med inköp. Det har också varit frågor om hjälpmedel som erbjuds och allmänna frågor om kommunens äldreomsorg.
- Det har gett en tryggare känsla för de som har ringt och varit oroliga för covid-19. De har fått prata och någon har lyssnat på dem. För mig har det känts bra att göra det, det har varit ungefär som det jag gör i det vardagliga arbetet annars, förklarar Susanne Ek-Lundh.
- En äldre kvinna ringde inför påsken till exempel. Hon var orolig över att hon inte skulle få några besök av barnen på grund av coronasmittan och trodde att hon skulle bli alldeles ensam i påsk. Jag lyssnade på henne och hon fick ventilera sina tankar och oro. Det kändes bra, hon blev lugn.

Om det uppstår ett behov kan Alvesta kommun starta telefonlinjen igen. Vill man prata med någon kan man kontakta den nationella Äldrelinjen som drivs av Mind. Den är öppen vardagar 8-19 och helger 10-16, och är bemannad av utbildade volontärer. Telefonnumret är 020-22 22 33.

hans nilsson