NYHETER 2021-4-27 KL. 14:55

Krösatågen får 28 nya tåg för 3 miljarder: ”Ökar vår attraktivitet”

Av Hans Nilsson

Krösatågen får 28 nya tåg för 3 miljarder: ”Ökar vår attraktivitet”
Vid upphandlingen har man fokuserat på vackra och funktionsdugliga tåg med en design som ska knyta an till de orter som ska trafikeras där den röda exteriöra färgen ska föra tankarna till lingon, krösa. Foto: Pressbild

KRONOBERG. Krösatågen ersätter nu de gamla tågen och utökar trafiken tack vare en ny och gemensam upphandling av 28 tågfordon för totalt 3 miljarder kronor.
Topphastigheten blir 200 kilometer i timmen för de elektriska tågen. De första nya tågen kommer att rulla i Kronoberg under 2025.
Det är Region Kronoberg som har gjort upphandlingen ihop med Kalmar, Jönköping och Blekinge. Den nuvarande flottan av tåg på Krösatågen börjar nå slutet av sin livslängd.

Med de här nya tågen vill Region Kronoberg ta ett stort kliv i förstärkningen av tågtrafiken och se till att det blir lättare att åka inom och mellan regionerna.
- Det här betyder att vi får mycket finare och mer bekväma tåg som dessutom går snabbare än de tåg vi har idag på Krösatågen. De tåg vi har idag har en topphastighet på 140 kilometer i timmen, här blir det 200 kilonmeter i timmen, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg.
- Så tidtabellen kommer att bli snabbare om allt bara fungerar som det ska, och det ska även finnas utrymme för fler avgångar. Det här betyder också att det ökar attraktiviteten att bo i Kronoberg. Kollektivtrafiken öppnar upp för stora möjligheter att pendla både in och ut i Kronoberg, både i arbetspendling och för dem som studerar.
I upphandlingen av de 28 tågfordonen satsar Region Kronoberg 700 miljoner kronor av den totala summan på 3 miljarder kronor. De första leveranserna av de nya tågen kommer till Kronoberg under 2025 och fortsätter sedan under 2026, enligt Thomas Nilsson.

Av de 28 tågen är 20 elektriskt drivna (EMU) och 8 är bimodala (BMU). Det innebär att de både kan drivas elektriskt och med förbränningsmotorer som är godkända för fossilfritt bränsle vilket ligger i linje med regionernas beslut om fossilfri trafik. De bimodala fordonen ska trafikera sträckor som inte är elektrifierade.
- Med de nya tågen kommer vi stå stabila inför framtiden. Med ökad komfort, förbättrad reseupplevelse och kortare restider tar vi ytterligare steg för att Krösatågen ska stå väl rustade många år framöver, säger Carina Bengtsson (C), ordförande trafiknämnden.
Vid upphandlingen har man fokuserat på vackra och funktionsdugliga tåg som är bekväma och trevliga att åka med framför att maximera antalet stolar till varje pris.
Tågens design ska knyta an till de orter som ska trafikera där den röda exteriöra färgen ska föra tankarna till lingon, krösa. Runt fönstren skiftar den röda färgen från vitt till rött till nästan svart som lingon kan göra.

De nya el-tågen ska trafikera sträckorna: Jönköping – Nässjö – Alvesta – Växjö, Värnamo – Alvesta – Växjö, Nässjö – Tranås, Växjö – Älmhult – Hässleholm och Karlskrona – Emmaboda – Kalmar.



hans nilsson


De första leveranserna av de nya tågen kommer till Kronoberg under 2025 och fortsätter sedan under 2026, enligt Thomas Nilsson, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg. Foto: Hans Nilsson