NYHETER 2021-12-10 KL. 11:00

Illustratören bakom Växjö Citys annonser

Av Josefin Petersson

Illustratören bakom Växjö Citys annonser
– Jag tror att oavsett vad jag jobbar med eller vad jag än gör i livet, så kommer jag behöva fylla det med någon form av kreativitet, säger Emmi Nilsson, kommunikatör på Växjö Citysamverkan. Foto: Josefin Petersson

VÄXJÖ. För två år sedan började Emmi Nilsson arbeta på Växjö Citysamverkan som kommunikatör, hon arbetar med all typ av kommunikation, både till deras medlemmar och övriga Växjö. Sedan en tid tillbaka skapar hon även de illustrerade annonserna, så som den till drive in bion på Stortorget och en kommande annons till jul och nyår.
– Det var inte förrän i år som jag tog in illustrationerna i mitt jobb på Växjö Citysamverkan, jag har ritat hela mitt liv och har även frilansat lite som illustratör. Jag började rita de här annonserna när vi bestämde oss för att starta ett projekt mot att bli Årets Stadskärna 2022. Vi ville ha en röd tråd genom hela projektet och annonserna, säger Emmi Nilsson, kommunikatör på Växjö Citysamverkan.

Även om det finns en röd tråd i Emmi Nilssons Växjö City annonser så är det inte hennes personliga stil, precis som det hon skriver på deras sociala medier är anpassat till deras målgrupp så är även hennes illustrationer och annonser det. Emmi Nilsson berättar att de har en otroligt bred målgrupp. Hennes personliga stil är mer lik Nina Hemmingsson och Jesper Waldersten illustrationer.
– Jag tror att oavsett vad jag jobbar med eller vad jag än gör i livet, så kommer jag behöva fylla det med någon form av kreativitet. Nu har jag hittat ett sätt att göra det i det här jobbet, vilket känns otroligt lyxigt, säger Emmi Nilsson, kommunikatör på Växjö Citysamverkan.
När Emmi Nilsson ska börja arbeta med nya illustrationer till annonser så börjar hon skissa för hand, sedan fotograferar hon dem och lägger in dem i ett redigeringsprogram i datorn. Oftast börjar hon med små bitar av illustrationer för hand och sedan lägger hon ihop dem som ett kollage digitalt till en stor sammanhängande illustration. Annonsen till Bröllopsmässan är däremot en hel illustration från början. Efter projektet Årets Stadskärna 2022 hoppas Emmi Nilsson kunna ta illustrationerna vidare till nästa nivå.
– Jag har en dröm och en vision om att jag skulle vilja göra om hela Växjö Citys grafiska profil. Vi är en småländsk stad där vi hjälps åt, vi älskar lokalproducerat, det är en stad mitt i skogen där det finns mycket natur. Men jag tycker inte det speglas riktigt i den grafiska profilen vi har nu. Det skulle också vara en grafisk profil som ingen annan stad skulle ha, Växjö är en unik plats och då behöver det även speglas utåt, säger Emmi Nilsson, kommunikatör på Växjö Citysamverkan.



Josefin Petersson