NYHETER 2021-9-12 KL. 17:00

Googlesamarbetet Digitalakademin #försverige hjälpte Kronobergs småföretag bli mer digitala

Av Josefin Petersson

Googlesamarbetet Digitalakademin #försverige hjälpte Kronobergs småföretag bli mer digitala
Teresa Rørbye var moderator under kurserna som hölls i digitala färdigheter i Kronobergs län. Foto: Google

ALVESTA. Digitalakademin #försverige - ett samarbete mellan Google, Sydsvenska Handelskammaren och en rad andra aktörer - bedrev kostnadsfria utbildningar i digitala verktyg i Kronobergs län den 26 augusti till den 5 september för att inspirera små och medelstora företag. Målet var att stärka de lokala företagens digitala utveckling under återhämtningen från covidkrisen. Projektet skulle hjälpa till genom att erbjuda handfasta metoder och verktyg så att företag och individer kan växa, både nu och efter pandemin.
Intresset var mycket stort, över 850 företag var anmälda till kurserna i länet. En undersökning bland de anmälda i Kronoberg visar att 63 procent av företagen säger sig vara i behov av nya digitala kunskaper som en direkt följd av pandemin.
I osäkra tider skapar digitala verktyg möjligheter för företag att nå ut till nya kunder. Allt fler kunder finns idag på nätet, 2020 var året då svenskarnas e-handelsköp ökade explosionsartat. Enligt Svensk Digital Handel ökade e-handelsköpen år 2020 med 40 procent, jämfört med året innan. 33 procent av de tillfrågade anmälda företagen i Kronoberg, har börjat använda sig av nya digitala säljkanaler på grund av pandemin.
För att hjälpa till i omställningen, kommer Google Digitalakademin, tillsammans med en rad samarbetspartners, alltså erbjuda kostnadsfria livestreamade kurser till alla småföretagare i länet. Föreläsarna är några av länets främsta digitala experter som har stor erfarenhet av att jobba med små och medelstora företag i regionen.
– Väldigt många i Kronoberg har drabbats hårt av de ekonomiska svårigheterna i covidkrisens spår, inte minst inom handeln och besöksnäringen. Med Digitalakademin vill vi från Googles håll dra vårt strå till stacken för att hjälpa till i återhämtningsarbetet. De digitala verktygen blir otroligt viktiga för den som nu vill ge sin karriär en skjuts eller utveckla sitt företags verksamhet. Jag hoppas att vi kan hjälpa så många som möjligt att vässa sin kompetens på det digitala området, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.
– Att digitalisera sin affär och sin kompetens är överst på företagens agenda. Det vet vi från undersökningar och hundratals samtal. Ofta är detta också en viktig del av klimatarbetet. Därför är vi glada att kunna medverka i det här samarbetet, säger Anders Borgehed, regionchef på Sydsvenska handelskammaren.
En rapport från Entreprenörskapsforum visar att det i första hand är kompetensutveckling som är avgörande för företagens fortsatta digitala omställning. 46 procent av de tillfrågade företagen i Sverige uppger att deras personal behöver lära sig mer de närmaste tre åren. Ett problem som uppstår är att kompetensutveckling ofta kostar pengar och för många små och medelstora företag är marginalerna små.
Metoder och tips erbjuds till alla intresserade företag i Kronobergs län, oavsett bransch. Utbildningarna är skapade för att ge företagare konkreta och praktiska tips, som man kan komma igång med direkt. Utbildningarna tar upp en rad olika hjälpmedel och verktyg och företagen kan ta del av kunskap inom ämnen som hjälper dem att nå ut till nya lokala kunder med hjälp av nätet. Alla utbildningar sänds online och det enda som krävs är att man har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med internetuppkoppling.
I Alvesta kommun har bland annat ett tillverkningsföretag och en klädbutik deltagit.
– Målet är att under året utbilda i snitt 1000 småföretagare i vart och ett av Sveriges län, så totalt 21.000 personer, säger Joakim Larsson, Head of Communications på Google Sverige och Finland.
Josefin Petersson
Om #försverige
#försverige är ett rikstäckande utbildningsinitiativ som hjälper små och medelstora företag att digitalisera sina verksamheter. Initiativet drivs av Google Digitalakademin som har gått samman med samarbetspartner så som Sydsvenska Handelskammaren och företag som Loopia, Tele2, Trygg-Hansa och Shopify.