NYHETER 2021-6-6 KL. 09:24

”Branden det bästa som hänt butiken på länge”

Av Hans Nilsson

”Branden det bästa som hänt butiken på länge”
- Det var hemskt när det brann, men samtidigt är branden det bästa som hänt butiken i Alvesta på länge. För det tvingade oss att bygga om och tänka nytt, säger Thomas Johnsson, som driver Oljeshejkerna Johnsson AB. Foto: Sara Larsson

ALVESTA. Nu har Oljeshejkerna Johnssons nya servicebutik i Alvesta öppnat igen efter ett år av sanering och renovering på grund av branden i april 2020. Här finns nu en hypermodernt designad butik med ett delvis nytt koncept och ett fokus på fast food, spel, biltvätt och släputhyrning- Jag är överväldigad av mottagandet från kunderna. De är jättepositiva till vårt nya koncept, säger Thomas Johnsson, som driver Oljeshejkerna Johnsson AB.- Det var hemskt när det brann, men samtidigt är branden det bästa som hänt butiken i Alvesta på länge. För det tvingade oss att bygga om och tänka nytt, lägger han till.
Det var vid 23.45 den 7 april 2020 som brandlarmet gick till Oljeshejkerna Johnssons lokaler på Videgatan 2 i Alvesta.
Polisen var snabbt på plats och man konstaterade att det var en utvecklad brand i butiken till bensinstationen.
Räddningstjänst och ambulans anlände. Räddningstjänsten från Växjö anslöt med stegbil och skylift.
Ägare av Oljeshejkerna Johnsson AB var också snabbt på plats.
- Först fick jag en chock när jag såg en rökpelare på flera meter. Det var ju en bensinstation det brann i, men jag fann mig snart i situationen och hjälpte till med att låsa upp bakdörren så att brandmännen kom in, minns Thomas Johnsson.

Butik, kontor, lager och biltvätt var helt rökfyllda. Rökdykare skickades in i butiken och kontoret och på övervåningens i kök och konferensrum.
Brandmän gick in med hjälp av skylift genom taket på övervåningen. Släckningsarbetet pågick i omkring två timmar under natten. Runt 35 personer i räddningstjänst och blåljuspersonal fanns på plats som mest.
- Man kom sedan fram till att det var ett elfel i läskkylen som hade orsakat branden, den spreds till ett bord och när skyltfönstret sprack av trycket från elden blev det som en eldkastare, säger Thomas Johnsson.
Butiken har varit stängd och kontoret flyttades in i Family House gamla kontor.

Man har sanerat och rivit av vissa delar av butiken. Även kontorsdelen har drabbats hårt av brand- och rökskador och det handlade om värden för flera miljoner kronor som gick upp i rök.
- Rök och aska tog sig in överallt. I datorerna, ventilationen, isoleringen, elledningarna, taket och väggarna. Vi har kämpat hårt med att sanera och riva i fem-sex månader. Det har varit jobbigt och det har kostat oss flera miljoner kronor totalt, och vi har förlorat stora summor i utebliven försäljning, berättar han.
Thomas Johnsson är samtidigt tacksam över att det gick så bra som det ändå gjorde med tanke på att det var en brand på en bensinstation med 50 000 liter drivmedel.
Här fanns brandfarlig spolarvätska, motorolja, T-sprit, alkoholbaserad rengöringsmedel och pallar med grillkol i butiken där branden härjade. På lagret fanns mängder av oljor och smörjmedel.
Om branden hade nått de utrymmena hade den varit omöjlig att släcka om den fått fäste, menar Thomas Johnsson. Han är därför full av tacksamhet inför räddningstjänstens och polisens insats.

Men mitt i allt elände med branden, all sanering och alla kostnader så ser han något positivt som kom ut ur branden. Själva tvätthallen och bensinstationen klarade sig bra, och han tvingades tänka nytt när han skulle bygga och inreda den nya butiken.
- Butiken innan branden var ganska fräsch, men nu ville jag bygga en butik som skulle vara modern och fungera även 2030. Jag fick kontakt med en man som heter Martin Skarph och som har formgett Circle K:s bensinmackar. Det är han som har ritat vår nya servicebutik där tak och väggar går i svart och där allt känns fräscht, berättar Thomas Johnsson.

För lite mer än en vecka sedan öppnade den nya butiken, med nya spelplatser för ATG och svenskaspel och med glasscafé, fast food, godis och biltvätt.
- Vi har mer mackor och större korvgrill, sallader och vegetariskt och en stor nyhet är att vi nu har ett stekbord för hamburgare. Dessutom är vi helt kontantfria, det är bara swish och kort som gäller. Vi är nog den enda spelbutiken som inte tar kontanter, säger Thomas Johnsson.




hans nilsson




Sandra Petersson och Ulf Gustavsson jobbar i Oljeshejkerna Johnssons nya servicebutik i Alvesta. Foto: Sara Larsson



- Jag ville bygga en butik som känns modern och fungerar även 2030. I vår nya servicebutik går tak och väggar i svart och allt känns fräscht, säger Thomas Johnsson, Foto: Sara Larsson