NYHETER 2020-8-22 KL. 16:23

”Bättre om polisen har mer tillsyn över sjön”

Av Hans Nilsson

”Bättre om polisen har mer tillsyn över sjön”
De flesta som kör vattenskoter sköter sig på sjön, tror Glenn Mossblad på Land och Hav. Foto: Hans Nilsson

VÄXJÖ. Glenn Mossblad öppnade sin affär Land och Hav i april i år på Älgvägen i Växjö och det har gått över förväntan.Särskilt försäljningen av vattenskotrar har snabbt blivit en stor succé. Men nu vill regeringen införa förarbevis för vattenskoter, och det kan sätta käppar i hjulet för försäljningen.- Det vore bättre att polisen har mer tillsyn över sjön, jag kan låna ut en vattenskoter eller båt till Växjöpolisen, säger Glenn Mossblad.
Glenn Mossblad har varit bilförsäljare i 17 år i Växjö, varav 15 år på Kronobergs Bil och resten på Holmgrens Bil. Men han kände att han ville prova något nytt, ha något eget och sälja andra typer av fordon.

Så den 1 april i år öppnade han Land och Hav på Älgvägen 5 i närheten av Norremark. Här jobbar han och två anställda med att sälja vattenskotrar, båtar, fyrhjulingar, mopeder, släp och begagnade bilar. De har dessutom en anläggning för service och vinterförvaring.
- De kunder som köper de här fordonen är oftast levnadsglada och öppensinnade människor som ger mycket energi. Det blir mer intressanta samtal med dem. Och det har gått bättre för oss än jag hade trott att det skulle göra, förklarar Glenn Mossblad.
- Försäljningen av vattenskotrar och fyrhjulingar har ökat med runt 50 procent i år i Sverige och det märker vi av här på Land och Hav också. Kunderna kom direkt till oss i våras och köpte vattenskotrar, båtar och fyrhjulingar för att vara säkra på att de skulle få en trevlig sommar och semester.
Men när det gäller vattenskotrarna är mycket ovisst just nu. I sommar har vattenskotrar varit ett hett debattämne i media och på sociala medier i en negativ bemärkelse.

En del menar att de stör och skapar otrivsel på sjön och att de ofta körs nära land och vid badplatser. Dessutom sker det en del olyckor med vattenskotrar.
Det här har fått infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) från Växjö att reagera. Han skrev nyligen på regeringskansliets hemsida att ”det ska vara ordning och reda på sjön. Nu är det slutlekt”.
Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag på ett förarbevis för att få köra vattenskoter och en utbildning. I uppdraget ingår även att se över sanktioner.
Det här skapar en viss oro för Land och Hav. Glenn Mossblad befarar att möjligheterna att sälja vattenskotrar i framtiden påverkas.
- Det är en uppenbar risk att jag tappar i försäljningen. Jag har börjat fundera på hur jag ska hantera det här. De flesta som kör vattenskoter sköter sig på sjön. Men om det blir aktuellt med förarbevis så ska det gälla för både båt och vattenskoter eftersom det är samma produkt och användning, tycker han.

Glenn Mossblad anser samtidigt att det finns andra sätt att minska antalet olyckor och buskörningen med vattenskotrar och båtar på sjön. Han tycker att polisen borde vara mer på sjön och ha tillsyn.
- Jag kan låna ut en båt eller en vattenskoter till polisen i Växjö så de kan bevaka sjöarna och göra kontroller. Enklaste lösningen är nog en båt om de själva vill. Det skulle bli som när de gör nykterhetskontroller på vägarna, när de är där och visar sig skärper folk sig och tänker till, säger han.
- Om polisen har svårt att hinna med det här så finns ju Sjöräddningssällskapet i Växjö. då räcker det ju att en Polis följer med dom för att kontrollera sjöarna, föreslår Glenn Mossblad.

hans nilsson


Försäljningen av vattenskotrar och fyrhjulingar har ökat med runt 50 procent i år i Sverige och det märker Glenn Mossblad på Land och Hav av också. Foto: Hans Nilsson