NYHETER 2020-11-22 KL. 18:39

Lokala gratistidningar vinnare under corona

Av Hans Nilsson

Lokala gratistidningar vinnare under corona
- 2020 är ett toppår för gratistidningar, det bästa hittills för vår del.. Det har varit en ökning av intresset för lokala gratistidningar år för år, säger Thomas Stinnerbom, chef på Svensk Direktreklam i Växjö. Foto: Privat

VÄXJÖ. Under corona har gratistidningar som Lokaltidningen i Växjö och Alvesta ökat kraftigt i antal läsare, enligt ny rapport från SDR, Svensk Direktreklam. Det är något Thomas Stinnerbom på SDR i Växjö, som delar ut 110 000 gratistidningar varje helg, har märkt av.
- Folk frågar efter gratistidningen numera och vi ser att allt färre har nej tack till reklam på brevlådan, säger han.
Rapporten från SDR visar att våra medievanor förändrats rejält efter att corona drabbade Sverige med full kraft i våras.

Direktreklam och gratisutdelade lokaltidningar har ökat kraftigt och är stora vinnare, och det är även webb-TV och streamade video- och musiktjänser.
Det är bilden som träder fram efter att Kantar Sifo granskat medievanorna sedan corona bröt ut.
Direktreklam och tidningar har ökat med nästan 30 procent under coronakrisen.
- Jag blev inte särskilt förvånad när jag såg att det är på det viset. Folk tycker att det lokala blir viktigare när det händer mycket i världen och många har inte en dagstidning, säger Thomas Stinnerbom, franchisetagare på Svensk Direktreklam i Växjö.
- Intresset för lokaltidningar som delas ut gratis till folk blir större. Många är hemma mer under corona och ägnar mer tid åt att läsa det som kommer i brevlådan dessutom.
I Växjö utgår Svensk Direktreklam, SDR, från Arabygatan 15. Där finns chefen Thomas Stinnerbom och flera av de 50 anställda som delar ut direktreklam och lokala gratistidningar med en total upplaga på 110 000 tidningar varje helg.

I Växjö och Alvesta kommuner delar SDR ut Lokaltidningen till 52 800 hushåll.
Dessutom har man utdelning av gratistidningarna Finnveden.Nu i Värnamo och Västboandan i Gislaved, Gnosjö och Smålandsstenar, Veckobladet i Ljungby, Älmhult och Markaryd och Lokaltidningen i Knäred och Laholm.
- Jag märker att folk vill ha gratistidningarna mer nu än innan. De frågar efter tidningen och det är till och med folk som tar bort nej tack till reklam från brevlådan, säger Thomas Stinnerbom.
- 2020 är ett toppår för gratistidningar, det bästa hittills för vår del. Men det är inte bara i år man kan se detta. Det har varit en ökning av intresset för lokala gratistidningar år för år, lägger han till.

Corona kommer finnas kvar länge och vi behöver anpassa våra beteenden efter det under lång tid.
Våra beteendemönster kan förändras på sikt när fler jobbar hemifrån, resonerar man i rapporten från SDR. Då väljer fler möjligen i större grad annan media.
Det är troligt att många kommer fortsätta granska det de får i brevlådan och läsa gratistidningar mer och titta på webbsändningar från presskonferenser om coronapandemin, till exempel.
- De lokala gratistidningarna kommer fortsätta att vara viktiga i den stora mediekakan i framtiden, tror Thomas Stinnerbom.

hans nilsson



Svensk Direktreklam på Arabygatan i Växjö delar ut 110 000 lokala gratistidningar varje helg. Foto: Privat