Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Nära 40 procent av personalen på förskolorna i Växjö kommun saknar rätt utbildning enligt ny statistik.
- Det är skamligt. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande, säger Anna Olskog, ordförande för fackförbundet Sveriges Lärare, i en presskommentar.
Minst två tredjedelar av personalen bör ha förskollärarexamen för att förskolorna ska klara sitt uppdrag.
Men 37 procent av alla anställda i förskolan i Växjö kommun saknar förskollärarexamen eller barnskötarutbildning.
Enbart 45 procent av personalen i Växjö kommun har förskollärarexamen.
Det visar ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare har ställt samman.
- Alla barn måste garanteras undervisning av behöriga lärare i förskolan oavsett var de bor i landet. Allt annat är helt fel väg att gå, förklarar Anna Olskog på fackförbundet Sveriges Lärare.
Det är stora regionala skillnader i utbildningsnivån på förskolan i kommunerna.
I Kronobergs län sticker Alvesta ut med mycket hög andel personal utan rätt utbildning. Där är det hela 44 procent som inte har det.
Men det råder stor brist på behöriga lärare i förskolan i hela landet, enligt Sveriges Lärares genomgång av Skolverkets statistik.
Det är bara tre kommuner i hela Sverige där minst två tredjedelar av personalen har förskollärarexamen.
Att 45 procent av personalen i Växjö hade förskollärarexamen förra året innebär att det saknas drygt 200 behöriga lärare i kommunens förskolor, enligt Sveriges Lärare.
I landet som helhet är det 41 procent av personalen i förskolan som har förskollärarexamen.
- Den kunskap och trygghet rätt utbildad personal bidrar med är ovärderlig. Regeringen måste ta detta på allvar nu. Förskolan lägger grunden för barns framtida skolgång, säger Anna Olskog.
Bristen på behörig personal drabbar inte bara barnen. I en enkätundersökning med medlemmarna i Sveriges Lärare svarade hela 86 procent av lärarna i förskolan att bristen på utbildade kollegor leder till högre arbetsbelastning. Behovet av planeringstid blir skriande.
- Eftersom förskollärare har ansvaret för undervisningen i förskolan blir det oerhört tufft för dem när de har för många outbildade kollegor. Då blir planeringstiden ännu viktigare. Det måste regleras i lag eller i avtal, säger Anna Olskog.
Statistiken är från Skolverket och gäller 2023.
hans nilsson