VÄXJÖ 2024-9-2 KL. 17:00

Patient fick ”olidliga smärtor” efter miss av tandläkare

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. En kvinna fick ”olidliga smärtor” efter en rejäl miss av en tandläkaren på en klinik i Växjö.
Tandläkaren drog ut en tand på henne - men senare visade det sig att han inte hade lyckats få loss hela tanden. Nu kritiseras han av Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

Patient fick ”olidliga smärtor” efter miss av tandläkare
Kvinnan upplevde tandläkaren som empatilös. Hon bad om mer smärtstillande, men fick det inte, skriver hon i anmälan. Foto: Rafael Juárez, Pixabay


Patienten berättar i anmälan till Ivo att tandläkaren hade kommit försenad och chockad till mottagningen den 13 februari 2024.
Han hade kört i diket med bilen på vägden dit.

Tandläkaren hade sedan vid undersökningen konstaterat att det kom var ur tanden. Han gav henne bedövning och satte igång med att dra ut tanden. Kvinnan kände att det gjorde ont i tanden och sa att hon ville ha mer bedövning. Men det fick hon inte.
Han fick inte ut tanden. Istället bestämde han sig för att dela tanden. Allt tog en timme.
Mot slutet av veckan gjorde det ännu mer ont i tanden, enligt kvinnan. Hon hade svårt att äta och sova på grund av värken.
Efter en vecka var hennes smärta olidlig, tyckte hon. Då fick hon till slut komma in igen till mottaggningen efter att ha ringt ett par dagar till kliniken och ställt frågor om smärtan.

När tandläkaren tittade på röntgenplåten såg han att hon hade tre rötter i underkäken istället för två som han hade sett först.
- Det är sånt som händer, ska han ha sagt till henne.
- Jag har varit ledsen, svarade hon då.
- Varför det? undrade han.

Kvinna upplevde tandläkaren som empatilös.
Tandläkaren sa sedan att roten ligger för nära ansiktsnerven och att hon måste in på Käkkirurgkliniken och opereras. Hon bad tandläkaren om mer smärtstillande, men fick det inte, skriver hon i anmälan.
Den 23 februari opererades hon på Käkkirurgkliniken i Växjö.
Men eftersom kvinnan haft bortfall i arbetet, och känt att det varit mentalt påfrestande och att hon inte är återställd anmälde hon tandläkaren till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).
Dessutom tycker hon att hon borde blivit remitterad direkt efter den första missen. Då hade hon sluppit en hel del lidande, menar hon.
Ivo har utrett klagomålet och konstaterar att tandläkaren har brustit i att säkerställa att kindtanden avlägsnades i sin helhet vid tandutdragningen den 13 februari 2024.

Man anser att kontrollen av den utdragna tanden var bristfällig.
Ivo finner det osannolikt att tandläkaren skulle ha kunnat missa att en del av roten satt kvar i käkbenet om han hade inspekterat kindtanden direkt efter utdragningen.
Han borde ha gjort en efterföljande undersökning men den utfördes inte, konstaterar Ivo. Den hade både varit berättigad och verifierat att den saknade rotdelen satt kvar i käkbenet.

Tandläkarens kontroll av den utdragna tanden var bristfällig. Man bedömer därför att patienten inte fick en sakkunnig och omsorgsfull vård.

Ivo prövar däremot inte frågor om ekonomisk ersättning utan anmälaren hänvisas till att kontakta Privattandvårdsupplysningen för ekonomisk kompensation. Ivo har inte heller utrett de delar av klagomålet som gäller förskrivning av receptbelagt smärtstillande läkemedel.
Man påpekar att den del av klagomålet som handlar om bemötande inte avser allvarlig och bestående skada.
Nu avslutar Ivo ärendet, men kan komma att följa upp vilka eventuella åtgärder som vårdgivaren har genomfört med anledning av den identifierade bristen.

hans nilsson