VÄXJÖ 2022-12-23 KL. 13:50 Granföretag anmält efter leverans: ”Granen låg slängd med brutna grenar i carporten”
Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. En kvinna i Växjö har anmält företaget Smålandsgran till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, på grund av en leverans av en gran hon är kritisk till. Hon ville ha pengarna tillbaka - men företaget vägrar. ARN kommer nu att pröva konsumenttvisten.
"Köpte en julgran online för att slippa åka och köpa en = har ej tiden. Granen låg slängd i vår carport och senare upptäckte vi även att ett par större grenar var brutna vilket gör att granen inte är så fin". Foto: Pixabay
Kvinnan gick in på företagets hemsida på nätet och hittade en gran som hon ville ha. Hon betalade 681, 50 kronor online för granen den 13 november och den 10 december fick hon den levererad. Men det var inte alls till hennes belåtenhet.
Så här skriver hon i anmälan till ARN:
”Köpte en julgran online för att slippa åka och köpa en = har ej tiden. Granen låg slängd i vår carport och senare upptäckte vi även att ett par större grenar var brutna vilket gör att granen inte är så fin”.
Hon kontaktade granföreaget. De hävdade att man måste reklamera senast klockan 12 dagen efter man har fått granen levererad. Kvinnan reklamerade granen vid 17-tiden dagen efter. Hon anser att hon har rätt att få pengarna tillbaka enligt konsumentköplagen, men Smålandsgran vägrar återbetala pengarna eller leverera en ny gran.
”De går inte med på något av mina förslag och säger att jag inte har rätt att reklamera granen klockan 17 dagen efter att jag fått granen. Jag har varit i kontakt med Hallå konsument och vidareförmedlat deras ”ståndpunkt”, som är att jag har rätt att reklamera fel inom skälig tid vilket klockan 12 dagen efter inte är att ses som”, skriver hon i anmälan till ARN.
Om anmälan till ARN är korrekt gjord så kommer ARN att lämna en rekommendation på hur tvisten ska lösas. En majoritet av alla berörda företag följer ARN:s rekommendationer.
hans nilsson