VÄXJÖ 2025-8-22 KL. 18:40

Före detta näringslivschef sågar politikerna: "Tar inte vara på möjligheterna med turismen"

Av Hans Nilsson

KRONOBERG. Turismen växer i Växjö och i hela Kronobergs län - men man är inte så bra på att utnyttja potentialen med nya jobb och ökade skatteintäkter.
Det menar Thomas Karlsson (C), ersättare i regionala utvecklingsnämnden och Destination Småland AB.
- Varken politikerna i regionen eller kommunerna tar vara på de möjligheter som finns med turismen. Speciellt i Växjö finns det mycket att göra, tycker Thomas Karlsson.

Före detta näringslivschef sågar politikerna:
- Varken politikerna i regionen eller kommunerna tar vara på de möjligheter som finns nu när turismen växer i Kronoberg, säger Thomas Karlsson (C), ersättare i regionala utvecklingsnämnden och Destination Småland AB. Foto: Pressbild

Nyligen skrev Lokaltidningen om att turisterna har upptäckt Växjö på allvar.

I sommar har det varit många nederländare, danskar, tyskar, polacker och även nordamerikaner och - givetvis inhemska turister - på besök i Växjö.

Det är något näringsidkarna i Växjö city har märkt av tydligt.

- Växjö har blivit en turistdestination. Det är en stad som har mycket att erbjuda och Växjö ligger också bra till geografiskt när man vill göra utflykter i Småland, förklarade Nils-Petter Nilsson, vd och centrumledare för Växjö City.

Men det gäller inte bara Växjö. Turismen växer i hela Kronobergs län.

Campingkedjan First Camp har rapporterat att de utländska gästnätterna i Kronobergs län ökar påtagligt. Antalet danska gäster har växt med över 20 procent och de tyska bokningarna har ökat med 16 procent, jämfört med förra året.

Frågan är bara om Kronoberg är förberett och kan utnyttja det.

Centerpartisten Thomas Karlsson är bland annat före detta näringslivschef i Växjö kommun och mycket engagerad i frågor som rör besöksnäringen.

Han pekar på att det i Kronobergs län finns en stor outnyttjad potential med tanke på den ökade turismen. Fler besökare vill ta del av den fantastiska småländska naturen och den rika kulturen här.

Men han menar att den politiska ledningen i regionen och i de flesta kommunerna i Kronoberg inte tar tillvara de möjligheter som finns i besöksnäringen i jobbskapande och utveckling av befintliga och nya företag.

Han pekar på att grannlänen satsar mycket mer på sina turistbolag.

- Region Kronoberg har genom sitt besöksnäringsbolag Destination Småland AB unika möjligheter att utveckla potentialen inom turismen, säger Thomas Karlsson och fortsätter:

- Men Destination Småland är det turistbolag som får minst pengar i Sverige. Exempelvis Jönköping, Kalmar och Blekinge satsar betydligt mer offensivt än vi gör.

- Destination Småland får i nuläget 7 miljoner kronor av Region Kronoberg. Men budgeten borde ligga på minst 12 miljoner kronor för att matcha de satsningar som görs i övriga Sverige.

I Kronoberg anser Thomas Karlsson att det finns ett par kommuner som jobbar bra med sådana här frågor rent generellt.

- Markaryd och Alvesta är duktiga, de sticker ut positivt med ett bra företagsklimat, säger han.

- Men Växjö har inte hängt med riktigt. Man har inte tillväxt så högt på agendan, i besöksnäringen har man satsat mycket på event med Växjö & Co, och det är bra.

- Men när det gäller myndighetsutövningen mot företag så behöver den bli snabbare och mycket mer serviceinriktad i Växjö kommun.

Thomas Karlsson pekar på att kommunerna kan hjälpa till med att stimulera nya företag i besöksnäringen.

Det handlar exempelvis om hur man jobbar med bygglov, tillstånd, livsmedelskontroller, brandskydd och avgifter.

- Vi politiker kan rikta resurser till småskaliga företag som behöver hjälp. Det behövs mer boendemöjligheter i hela länet, ofta på landsbygden där turister vill bo.

- Från politiken skulle vi kunna stimulera fler möjligheter till boende genom att träffa småskaliga företag och bygga samverkan och hjälpa dem med marknadsföring och att samordna insatser.

Thomas Karlsson och Centerpartiet vill att Region Kronoberg tar fram en ny strategi för besöksnäringen i länet med konkreta investeringar och initiativ.

De kräver att man ger ett tydligt uppdrag till Destination Småland AB att samordna arbetet - och att man involverar de större besöksmålen och inte glömmer de mindre företagen.

- Det är egentligen traditionell näringspolitik i en ny och växande basnäring som behövs, slår han fast.

Thomas Karlsson lyfter också fram positiva exempel på en lyckad utveckling i länet i besöksnäringen.

Destination Åsnen är en sådan och Ikea Museum i Älmhult och Ikeas Möbeldesignmuseum i Älmhult lockar mycket besökare.

Dessutom har det inom besöksnäringen etablerats nya företag, bland annat i Lessebo kommun och i Glasriket.

- I spåren av Destination Kosta och Torsten Janssons satsningar har nya entreprenörer som investerar och satsar dykt upp.

Thomas Karlsson tror att turismen kommer växa ännu mer i Kronobergs län.

Fehmarn Bält-förbindelsen, som byggs som en sänktunnel mellan Tyskland och Danmark, beräknas öppna 2029.

Här har Region Kronoberg unika möjligheter, enligt Thomas Karlsson.

- Det kommer bli ett flöde av turister från flera länder i norra Europa till oss när förbindelsen är klar. Småland är ett starkt varumärke i Tyskland och Holland och nu kortas restiden betydligt.

- Då behövs det fler boendemöjligheter och aktiviteter och ställen att äta och shoppa i Kronobergs län, understryker Thomas Karlsson.

Besöksnäringen kan dessutom bidra till att behålla den lokala servicen och handeln - och generera ökade skatteintäkter när företag utvecklas och nya jobb skapas, enligt Thomas Karlsson.

- Det kan bli möjligt för fler att bo och verka på mindre orter, i byar och på landsbygden i hela Kronobergs län.

hans nilsson




Turismen växer i hela Kronobergs län. Fler besökare vill ta del av den fantastiska småländska naturen och den rika kulturen här. Foto: Eric Solie, Destination Småland


Turistkonsumtion för 390 miljarder
- Besöksnäringen är en av Sveriges basnäringar och till skillnad från många andra branscher växer den.
- Nationellt uppgick turistkonsumtionen till cirka 390 miljarder under 2024.
- Branschen sysselsätter 100 000-tals människor i Sverige, ger jobb, tillväxt och starkt ökad internationell konkurrenskraft.

SENASTE E-TIDNING

Fler E-tidningar

Fler E-tidningar

Fler E-tidningar

SENASTE I VÄXJÖ

Fler nyheter

MEST LÄSTA VÄXJÖ

Fler nyheter