Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Förr skyddes musikern Eddie Meduza som pesten av kultureliten - den 18 september 2025 har föreställningen om könsrockens frontfigur, ”Eddie/Errol”, urpremiär i de fina salongerna på Regionteatern Blekinge Kronoberg i Växjö.
Teatern varnar för att föreställningen innehåller ett grovt språk.
Errol Norstedt, som Eddie Meduza egentligen hette, föddes i Örgryte församling i Göteborg den 17 juni 1948 och avled den 17 januari 2002 i Nöbbele utanför Växjö.
Eddie Meduza var en mycket främmande fågel i svenskt musikliv.
Men han var en begåvad och mycket speciell musiker, sångare och kompositör som skrev snuskiga texter i låtar som handlade om bilar, alkohol och kvinnor.
Som låtskrivare och musiker hade han en stor bredd och testade alla möjliga genrer på sitt eget vis som rockabilly, reggae, visor, dansband, doo wop, ska, hårdrock, punk, hiphop, disco, blues, ballader, rockballader, countrymusik, boogierock och tango.
Errol Norstedt, som Eddie Meduza egentligen hette, spelade in skivor redan 1975 och gav ut konstiga och smått galna kassetter under annat namn.
Kassettband såldes på postorder och på det viset spreds hans musik och satiriska sketcher som en löpeld över landet.
Man skrattade åt hans texter om glasögonormar, ”såssialdemokrater” och stora pattar överallt: i tonårsrum, gillestugor och på skolgårdar.
Men det var när han började kalla sig Eddie Meduza och släppte singeln ”Punkjävlar” 1978 som han nådde en lite större publik.
Det riktigt stora genombrottet kom med albumet ”Gasen i Botten”, där ”Mera Brännvin” och ”Volvo” finns med.
Eddie Meduza turnerade i folkparkerna och publiken vallfärdarde för att höra de sånger som retade gallfeber på etablissemanget och samhällets stöttepelare.
Tidningarna vägrade att skriva om honom och Sveriges Radio bojkottar hans musik. Men många älskade Eddie Meduza. Han var lite av en frihetssymbol för en del ungdomar.
De tyckte att det var befriande att någon drev med den präktighet som ofta råder på ytan. Att Eddie Meduza dessutom retade upp torrbollarna i vuxenvärlden gjorde absolut inte saken sämre.
Eddie Meduza drev med allt och alla, och hade udden riktad mot politiker och förmynderi.
I dagens ängsliga Sverige - som är väldigt känsligt för vissa ord enligt en strängt politiskt korrekt mall - så får förstås Eddie Meduza återigen en roll att spela för de ungdomar som är trötta på PK-grejen och som varken kan eller vill relatera till den.
Eddie Meduzas musik är ett soundtrack för en ungdomsrörelse på landsbygden och i mindre städer som ofta kommer från skötsam arbetarklass.
Den utgörs av tonåringar som älskar den frihet en egen bil kan erbjuda och som kanske inte känner att de passar in de ”finare” salongerna i dagens Sverige.
Men Eddie Meduza hade stora alkoholproblem och drabbades av nervsammanbrott. Han åkte dit för rattfylla och satt i fängelse.
I början av 00-talet satt Errol Norstedt nedsjunken i soffan i sitt hem i Torahult i Nöbbele socken ett par mil utanför Växjö.
Han var då utfattig och jagad av kronofogden. Till slut avled han 2002 i sitt hem, bara 53 år gammal.
Hösten 2025 tar könsrockens frontfigur plats i teatersalongerna. Regionteatern Blekinge Kronoberg presenterar en inte helt bekväm berättelse om en av landets mest kända artister: kompositören, musikern och sångaren Eddie Meduza. Ett konstnärskap som var lika provocerande som fascinerande och en obestridlig del av den svenska musikhistorien.
Torsdagen den 18 september klockan 18.00 är det urpremiär för föreställningen om hans liv, ”Eddie/Errol” på Regionteatern Blekinge Kronoberg i Växjö.
Det är en nyskriven föreställning av dramatikern och satirikern Gertrud Larsson. Hon har tagit fram ett nytt perspektiv i myten och berättelsen om Eddie Meduza.
Här möter vi Errol i livets slutskede för en tillbakablick på en person och ett konstnärskap som var lika provocerande som fascinerade.
hans nilsson
Eddie Meduza bodde i i många år i Torahult i Nöbbele socken ett par mil utanför Växjö. Foto: Ebba Sund