Av Josefin Petersson
BUSINESS. Mer än hälften av svenskarna, 56 procent, anser att deras arbetsgivare gör för lite för att främja klimat- och miljömässig hållbarhet – det visar en ny undersökning genomförd på uppdrag av ManpowerGroup. Knappt var tredje svensk, 30 procent, anser att arbetsgivaren gör tillräckligt. Kvinnor är betydligt mer kritiska än män.
– De flesta vill jobba på en arbetsplats som delar ens egna värderingar, inte minst när det kommer till klimatet. En arbetsgivare som tydligt visar att de tar klimat- och miljömässig hållbarhet på allra största allvar bidrar inte bara till samhället, utan stärker även sitt arbetsgivarvarumärke, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup.
Endast 30 procent av svenskarna anser att deras arbetsgivare gör tillräckligt för att främja klimat- och miljömässig hållbarhet. Det visar en ny undersökning bland 536 arbetande svenskar, genomförd på uppdrag av ManpowerGroup. 34 procent uppger att arbetsgivaren inte gör tillräckligt, medan 22 procent uppger att arbetsgivaren inte gör någonting över huvud taget.
Synen på arbetsgivarens hållbarhetsarbete skiljer sig åt mellan män och kvinnor, där män är betydligt mer positiva. 37 procent av männen anser att arbetsgivaren gör tillräckligt, medan motsvarande siffra bland kvinnor är 23 procent.
– Undersökningen visar att många svenska företag bör öka sitt hållbarhetsfokus, och att de kan bli bättre på att berätta om de bra saker de faktiskt gör. Samtidigt är det viktigt att även medarbetarna tar ansvar, och inte accepterar ett bristande hållbarhetsarbete. Ju fler som försöker påverka arbetsgivaren i rätt riktning, desto större och snabbare förändring, säger Mikael Jansson.
Företag har i dag möjlighet att få sina hållbarhetsmål validerade av Science Based Target Initiative, en metod för att hjälpa företag att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet. SBTI är ett samarbete mellan FN:s initiativ Global Compact, WWF, det internationella naturresursinstitutet WRI och organisationen Carbon Disclosure Project. ManpowerGroups hållbarhetsmål att nå klimatneutralitet senast 2045 har varit validerade av SBTI sedan november 2021.
Josefin Petersson