Av Josefin Petersson
BUSINESS. Vi vanliga människor har svårt att hänga med i alla svängar när det gäller klimat, energi, hållbarhet. Fakta blandas med politik eller ideologiska inspel. Lagar, regler och krav kommer till. Ny kunskap och ny forskning formligen översvämmar oss och det är svårt att hänga med vid fronten, även för proffsen Det är här som GodaHus kommer in.
GodaHus är en medlemsorganisation som startade redan 2009 i Växjö. Tanken var att hjälpa företag och andra verksamheter i regionerna Kronoberg, Kalmar och Blekinge att hänga med och hävda sig när det kommer till energieffektivisering och hållbarhet.
Det är ju faktiskt så enkelt, att om du som fastighetsägare inte är med i den omställning som sker idag så kommer värdet på dina fastigheter att minska eller inte utvecklas lika bra. Det gäller bara att veta vad du ska satsa dina investeringspengar på. I ett större perspektiv handlar det naturligtvis också om samhällets klimatbelastning.
Björn Eliasson är VD för GodaHus sedan snart två år: ”Att använda energi effektivt och att tänka hållbart är ju inget nytt direkt. Genom åren har många små och framgångsrika steg tagits som gör att vi idag har kommit väldigt långt i hela samhället, men det finns massor mer att göra och utvecklingen går i rasande takt.”
GodaHus har idag drygt 60 mycket kompetenta medlemsföretag som bidrar med och delar erfarenheter och kunskap. Genom GodaHus olika aktiviteter och engagemang ”utanför huset” fungerar man dessutom som ett nav för bred kunskapsspridning.
Idag pratas det enormt mycket om cirkularitet i byggandet, dvs återvinning och återbruk av byggnadsmaterial och det sker en uppsjö av initiativ för att hitta kostnadseffektiva vägar framåt. Just därför är GodaHus djupt engagerat i flera EU-projekt, där man mycket handfast arbetar med dessa frågor.
Någon lär ha sagt att ”det mest hållbara huset är det som redan är byggt”. Med andra ord, den initiala miljöbelastningen har redan uppstått och är avskriven. Det betyder däremot inte att den miljömässiga livscykelkostnaden är fulländad.
Björn Eliasson igen: ”När huset väl en gång måste rivas uppstår nya möjligheter, både miljö- och affärsmässigt. Det växer sakta fram en marknad för återbruk av byggnadsmaterial och detta är viktigt, för kan man omvandla kostnader till intäkter istället så driver det på intresset bland många olika aktörer i bygg- och fastighetsbranschen.
Tack vare våra sextio medlemmar och nya engagemang i flera EU-projekt har GodaHus nu kunnat attrahera och delvis anställa fyra mycket kompetenta drivers. De är spindlar i nätet inom verksamhetens kompetensområden, fast samtidigt bara toppen på ett isberg, då kanske ett hundratal individer hos medlemsföretagen är aktiva kompetensdelare.
Björn Eliasson: ”Vi är inne i en riktigt rolig och spännande fas. Engagemanget för våra frågor är fantastiskt och responsen från medlemmar och andra som deltar i våra aktiviteter och nätverk är mycket god.”
Anders Billow