BUSINESS 2022-9-9 KL. 18:00

Bolag får investera 250 miljoner pga nya bussavtalet

Av Thomas Edgren

Karlsonbuss i Vaggeryd vann efter ett överklagande, Region Kronobergs upphandling av all stads- och regionbusstrafik åt Länstrafiken Kronoberg. Avtalet börjar gälla 10 december 2023.

Bolag får investera 250 miljoner pga nya bussavtalet
”Vi behöver nu handla upp och köpa in 50 bussar, där varje buss kostar runt 5 miljoner kronor, det vill säga en totalsumma av 250 miljoner kronor”, konstaterar Andreas Karlsson, VD för Karlssonbuss. Foto: Privat.

Två andra anbudsgivare ansökte när avtalet blev klart 2021, om överprövning av tilldelningsbeslutet. Efter en överprövningsprocess som pågått under nästan ett helt år, där förvaltningsrätten innan sommaren beslöt att avslå ansökan om överprövning och kammarrätten nekade prövningstillstånd, kunde bussavtalet äntligen tecknas.

Avtalsstarten har därför på grund av att överprövningsprocessen har tagit så långt tid, fått skjutas från juni 2023 till december 2023.
För att säkerställa detta finns det incitament för kundnöjdhet som en del av ersättningen till trafikföretaget i avtalet. Kontinuerliga kundundersökningar kommer att göras och utgör underlag för incitamentet. Det betyder att kundens upplevelse påverkar nivån på trafikföretagets intäkter.
- Vi satsar nu på elbussar i stadstrafiken, bygger en ny elbussdepå i Växjö och har en stor andel biogas i regiontrafiken. Utöver dessa förbättringar blir det även ett större trafikutbud. Trots satsningarna blir kostnaden för trafiken lägre än vad den är idag. Vi kronobergare kommer att få en mer hållbar kollektivtrafik för pengarna, säger regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson (M).

Andreas Karlsson, VD för Karlssonbuss ser fram emot en spännande expansion i Växjöregionen. Sedan ett antal år tillbaka kör man regionbusstrafik och skolskjutstrafik via de tidigare inköpta bolagen Grimslövsbuss och Mohedabuss.
- Vi är väldigt ”laddade” för Växjö. Den nya elbussterminalen ser fin ut hittills, väldimensionerad med bra plats för laddare och annan utrustning, saker som vi kommer att införskaffa, säger Andreas Karlsson.
- Vi behöver nu handla upp och köpa in 50 nya bussar, där varje buss kommer att kosta runt 5 miljoner kronor, det vill säga en totalsumma av 250 miljoner kronor.
Han känner att förutsättningarna är bra för att ”våga göra” en sådan jätteinvestering – den största bussföretaget någonsin gjort - eftersom nya bussavtalet löper på hela 12 år.

Har ni någon tidigare erfarenhet av eldrift?
- Vi ingår i en koncern med bussbolaget Norgebuss och de har 110 elbussar som kör i Oslo så vi har lärt oss vad som är bra med eldrift.
Hur mycket kör ni annars i Sverige?
- Vi trafikerar 600 linjer. En del landsbygdslinjer kör vi med biogas- eller biodieselbussar och i Västervik kör vi biogas i all kollektivtrafik. Vi har totalt 180 bussar som rullar.





I koncernen ingår även Grimslövsbuss, Mohedabuss, Isakssons Buss