BUSINESS 2022-9-5 KL. 11:00

78 procent av yrkeschaufförer kör för fort

Av Thomas Edgren

För femte året i rad har Folksam undersökt hastigheten bland yrkesförare. Årets hastighetsmätningar visar att i hela 78 procent av alla mätningar har föraren kört för fort. Det innebär hela 20 procentenheters ökning sedan mätningarna startade 2018.

78 procent av yrkeschaufförer kör för fort
”Den tid chauffören kör in ute på vägarna är försumbart”, menar Christer Samuelsson, Ch Samuelssons Åkeri. Foto: Thomas Edgren

Drygt 5 000 fordons hastigheter har mätts. Studien omfattar olika biltyper med företagslogga; personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar. I genomsnitt körde de undersökta bilarna 9 km/h över tillåten hastighet. Högst andel överträdelser mättes på vägar med 30 och 40 km/h i hastighetsbegränsning. Även andelen grova överträdelser - fortkörningar över 10 km/h, har ökat sedan förra årets mätningar och står nu för drygt en fjärdedel av fortkörningarna.
– Det är alarmerande att vi ser en kraftig ökning vid årets hastighetsmätningar. Särskilt alarmerande är att andelen överträdelser var högst på vägsträckor med 30 och 40 km/h i hastighetsbegränsning, där risken är störst att köra på oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister. Skulle alla hålla hastighetsgränserna skulle fler än 70 liv varje år kunna räddas i Sverige, säger Anders Kullgren, Forskningschef på Folksam.

Av de sju branscher som yrkestrafiken delades in i hade taxi högst andel överträdelser där 9 av 10 av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningen. Även färdtjänst samt bud, transport och logistik är två branscher med hög andel överträdelser (82 procent). Bussbranschen visade lägst andel överträdelser, men ändå med 51 procent överträdelser.
– Yrkeschaufförer utgör en stor del av trafiken på våra vägar och sätter ofta tempot för övriga trafikanter. Trots att Folksam mätt och rapporterat hastighetsmätningar under fem års tid så har vi inte kunnat se någon förbättring, snarare tvärtom. Företagen har ett stort ansvar, där trafiksäkerhet är en ledningsfråga, ett exempel är realistiska körscheman, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

- Man sparar i princip ingen tid på att köra för fort. Det brukar jag förmedla till mina chaufförer, kommenterar Christer Samuelsson, CH Samuelssons Åkeri, Växjö.
Han instämmer i att det kan vara ett stressigt jobb och att åkeriet har mycket tidspassningar på de olika ställen de levererar livsmedel till.
- De vill ha nya varor till butikerna på vissa tider. Men det får inte gå ut över hastighetsöverträdelser. Det är i lager och vid lastning som chaufförerna måste lära sig att arbeta effektivt för att spara tid och det tränar vi dem på. Det man kör in i tid ute på riksvägarna är försumbart, även om man som människa ofta tänker att man kan ”köra in tid”, påpekar han.

- Det är mycket ”just in time” nu – företagen har sina lager längs de stora vägarna så jag kan tänka mig att det har med att passa tider att göra. Men jag vet också att många åkerier strypt hastigheterna i sina bilars motorer, för att undvika fortkörningar, kommenterar Thomas Hammarström, regionchef Sverige Åkeriägare Småland-Öland.