Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. En personaltoaletten som ligger i direkt anslutning till köket - det var en av flera grova brister som inspektörerna hittade vid en kontroll av en restaurang i Växjö nyligen.
Den 15 januari i år upptäckte samhällsbyggnadsförvaltningen ett antal brister när man gjorde en livsmedelskontroll på en restaurang i Växjö. Det fanns en hel del brister att anmärka på som måste åtgärdas.
Exempelvis ligger personaltoaletten på restaurangen i direkt anslutning med köket. Det medför risk för luftburen kontaminering (förorening) av livsmedel och arbetsytor eller redskap som kommer i direkt kontakt med livsmedel.
Toaletter får inte vara direkt förbundna med utrymmen där livsmedel hanteras. Det är ett lagkrav.
Under inspektionen märkte inspektörerna snart att det inte kom något varmvatten ur kranen som används för handtvätt i köket.
En ansvarig i restaurangen berättade att det tar lång tid för varmvattenberedaren att komma igång.
Men personalen bör sätta på varmvattnet i god tid så att personalen kan tvätta händerna i varmt vatten och därmed ha en god handhygien.
Alla personer som arbetar på platser där livsmedel hanteras ska ha god personlig renlighet. Handtvättställ ska ha varmt och kallt rinnande vatten - och ge möjlighet för personalen att tvätta och torka händerna på ett hygieniskt sätt.
Golvet i köket och beredningsrummet var sprucket och ojämnt och hade kanter, springor och lösa lister, men det försvårar rengöringen.
Hyllor i köket och beredningsrummet var slitna och av ett material som är svårt att rengöra och som lätt drar åt sig fukt och smuts.
Kylbänken vid kassan stod på en platta av material som är svårt att rengöra och lätt drar åt sig fukt och smuts.
Bänken där pizzan bereds var sliten och det fanns ytor av obehandlat trä. Det försvårar rengöringen och bidrar till att fukt och smuts kan samlas.
Ytorna i utrymmen där livsmedel hanteras ska vara lätta att rengöra och när det behövs desinficera. Det gäller särskilt de ytor som kommer i kontakt med livsmedel.
Ytorna ska vara av material som är släta, tvättbara, korrosionsbeständiga och giftfria.
Vid inspektionen undrade inspektörerna också om restaurangens personal kunde visa följesedlar, fakturor eller kvitton för lamm och falafel.
Men ingen i personalen kunde hitta något sådant.
Enligt en ansvarig köps livsmedel oftast från Brödernas frukt & grönt, men ibland från City Food och andra affärer som Willys.
Men det står klart att den här restaurangen inte har något fungerande spårbarhetssystem för de livsmedel som finns i verksamheten.
Livsmedelsföretagare ska kunna ange varifrån man har hämtat livsmedel och de ska ha system och förfaranden för att kunna lämna information om detta till behöriga myndigheter
Personalen utförde inte temperaturkontroller vid tillagning, nedkylning och återupphettning av mat.
Inspektörerna förklarade för personalen att de bör kontrollera temperaturen vid tillagning, nedkylning och återupphettning av mat en gång i veckan och dokumentera det.
Livsmedelsföretagare ska identifiera faror i verksamheten och sätta upp styrpunkter med gränsvärden och system för övervakning och verifiering av dessa.
Skärbrädor och backar till disk började bli slitna. Restaurangen fick rådet att köpa in nya skärbrädor och diskbackar och att byta ut dessa med jämna mellanrum.
Avvikelserna som hittades vid den här inspektionen kommer att följas upp vid en uppföljande kontroll om runt två månader.
hans nilsson