Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Resejournalisten Lina Skandevall som är född i Gemla utanför Växjö är sommarens ambassadör för Destination Smålands nya kampanj "Hemma i Småland".
- Södra Småland med Kronobergs län är faktiskt lite av en gömd pärla, säger Lina Skandevall.
Redan 2021 startade berättarkonceptet i Destination Småland med artisten John Lundvik från Växjö.
Kampanjen "Hemma i Småland", som Destination Småland nu lanserar är, en vidareutveckling av det konceptet för Sverigemarknaden.
I fokus står nu resejournalisten, entreprenören och trendspanaren Lina Skandevall.
Hon bor bland annat på landet utanför Norrköping och i Stockholm, men växte upp i Gemla.
Det är hennes inre röst som tar oss med från glashytta och kohage till stilla skogssjöar och samtal vid fikabordet.
Lina Skandevall driver kommunikationsbyrån Skandevall Media sedan flera år och är ofta anlitad konferencier och moderator.
Hon reser i hela världen i sitt jobb och har över 250 resdagar om året.
Lina Skandevall kan ses i Nyhetsmorgon på TV4 ibland där hon berättar om restrender.
Hon beskriver sig själv som mångsysslare inom besöksnäringen.
Men hon är också stolt smålänning i förskingringen, påpekar hon.
- Jag reser över världen, har tre hem i Sverige, men så har jag hemma – Hemma i Småland, berättar Lina Skandevall i en presskommentar.
- Här är jag född, i den lilla orten Gemla, och Småland blir alltid hemma med stort H på något sätt.
- Därför blev jag glad och stolt när jag fick frågan från Visit Småland om att vara Smålandsambassadör i sommar. Självklart.
Nu har hon tillsammans med Destination Småland utvecklat roadtrippar genom södra Småland för att inspirera till resande.
Hon är därmed Visit Smålands ambassadör.
- Jag ville inte visa ett perfekt Småland. Jag ville visa det som får mig att andas djupare när jag kommer hem. Den här kampanjen handlar om möten, om små ögonblick av närvaro och om att våga svänga av vägen, säger Lina Skandevall.
- Jag hoppas återvända till kära platser, men också överraskas och köra dit näsan pekar eller från härliga tips utmed vägen.
- Jag ska göra mitt bästa för att vara en god ambassadör för Småland. I sommar tar jag människor med mig hem i stället för att utöva ambassadörsskap på annat håll.
Innehållet i kampanjen "Hemma i Småland – Lina på roadtrip" samlas på sidan visitsmaland.se/linas-roadtrip.
Där publiceras filmer, porträtt och berättelser efterhand i ett digitalt magasinsformat.
Webbsidan uppdateras löpande med fler röster, tips och reportage.
Trafiken drivs på olika sätt till sidan. Tanken är att det ska bli en plattform som man kan återvända till - och som fortsätter engagera långt efter sommaren.
Man hoppas på det sättet att man kan inspirera till långa och korta besök, som att svänga av E4:an, stanna ett par nätter eller ta en fika.
Dessutom kryddar man med konkreta tips som ofta finns bortom de mest kända platserna.
- Vi vill skapa något som känns – inte bara säljer. I ett brus av budskap är det berättelser och känslor som faktiskt stannar kvar, säger Cathrine Rydström, projektledare och marknadsansvarig på Destination Småland.
Kampanjen lanseras enligt planen precis när säsongen drar igång för att möta dem som söker inspiration till spontana utflykter eller små omvägar.
Den riktar sig både till boende i storstad och till lokalbor som längtar efter något äkta, småskaligt och meningsfullt.
Ända fram till sen höst kommer den att pågå i olika format.
Kampanjen stärker bilden av södra Småland, inspirerar till att stanna och göra spontana besök hos lokala företag.
- Det här är en kampanj som ligger i linje med vårt uppdrag från ägaren Region Kronoberg, säger Eric Wickell, VD på Destination Småland.
Kampanjen produceras av Destination Småland. Det är det regionala bolaget för besöksnäring i Kronobergs län, inom ramen för det gemensamma varumärket Visit Småland som drivs av de tre smålandslänens organisationer för besöksnäring.
Hans Nilsson