VÄXJÖ 2025-9-23 KL. 17:39

Sparbanken Eken får högt betyg av kunderna

Av Hans Nilsson

KRONOBERG. Sparbanken Eken med kontor bland annat i Grimslöv står sig starkt i den årliga kundundersökningen av bankbranschen.
Banken får ett nöjdhetsbetyg på 77,2 av privatkunder och på 75 av företagskunder.
- Vi är otroligt stolta över att Sparbanken Eken levererar kundnöjdhet som överträffar branschstandarden, säger Lars Olsson, vd på Sparbanken Eken, i en presskommentar.

Sparbanken Eken får högt betyg av kunderna
- Att våra privat- och företagskunder ger oss 77,2 respektive 75,0 visar att vårt fokus på att investera tillbaka i vårt samhälle verkligen gör skillnad, säger Lars Olsson, vd för Sparbanken Eken. Foto: Pressbild

Det är sjätte året i rad som Sparbankerna som grupp är bäst i landet i den årliga undersökningen av bankbranschen, enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Här får kunderna själva bedöma sin upplevelse av banken.

Som helhet ligger kundnöjdheten för Sparbankerna i landet på 74,6 bland privatkunder och 72,6 bland företagskunder - det är klart över genomsnittet i branschen.

Sparbanken Eken med kontor i Grimslöv i Kronoberg och i Kalmar och Blekinge län, står sig ännu starkare i den lokala mätningen.

- Att våra privat- och företagskunder ger oss 77,2 respektive 75,0 visar att vårt fokus på personlig service, lokal förankring och att investera tillbaka i vårt samhälle verkligen gör skillnad, säger Lars Olsson på Sparbanken Eken.

Att Sparbankerna återigen toppar SKI:s mätning visar att lokal närvaro, tillit och att ha kundens bästa för ögonen är värden som uppskattas av svenska bankkunder, anser Lars Olsson.

Mindre och lokalt förankrade banker, som Sparbankerna, får högst betyg år efter år i SKI:s undersökningar.

Sparbanken Eken har runt 30 000 kunder efter en sammanslagning av sex mindre sparbanker 2008.

Sedan 2008 har Sparbanken Eken delat ut 50 miljoner kronor till lokala initiativ som stärker regionen.

Efter att ha funnits i runt 180 år i Kronoberg, Kalmar och Blekinge län är Sparbaken Eken i högsta grad en del av det lokala samhället på olika sätt.

Men inte enbart genom bankens rådgivning och service - utan också via engagemang i samhället, enligt Lars Olsson.

- När vi får den här typen av bekräftelse från våra kunder känner vi både stolthet och ansvar. Vi ska fortsätta göra allt vi kan för att förtjäna det här förtroendet även framöver, lovar Lars Olsson.

hans nilsson



SKI / Svenskt Kvalitetsindex
- Svenskt Kvalitetsindex mäter kundnöjdhet i flera branscher varje år, däribland banker.
- Kunder bedömer bland annat bemötande, service, tillgänglighet och förtroende.
- Resultaten ligger till grund för jämförelser mellan banker.

Sparbanken Eken
- Sparbanken Eken är en lokal Sparbank i Kronoberg, Kalmar och Blekinge län.
- Man erbjuder allt en storbank kan erbjuda, men med lokalt fokus och ett större personligt engagemang.
- Sparbanken Eken har 6 bankkontor, 85 anställda och har runt 30 000 privat- och företagskunder.