VÄXJÖ 2025-10-31 KL. 19:00

SM och NM i bilorientering i Växjö: "Vi har ingen publik, men vi har kul ihop"

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Lördagen den 8 november arrangerar Wäxjö Motorsällskap Svenska och Nordiska Mästerskapet i bilorientering i Växjö.
Till tävlingen kommer runt 35 ekipage från Sverige, Danmark och Finland.
- Vi är doldisar och vi har ingen publik, men vi har kul ihop och bra gemenskap, säger Rolf Linde i Wäxjö Motorsällskap.

SM och NM i bilorientering i Växjö:
Rolf Linde och Peter Åhman är lite av de sista entusiasterna i bilorientering. - Vi är doldisar och har ingen publik, men vi har kul ihop och bra gemenskap, säger Rolf Linde i Wäxjö Motorsällskap. Foto: Hans Nilsson

Bilorientering för en undanskymd tillvaro i de mörka granskogarna nuförtiden med som mest 20-35 ekipage i startfälten.

Det är när Sveriges Television visar SM-veckan som bilorientering får en stund i rampljuset.

Men på 1950- och 60-talet, och delvis på 70-talet, var bilorientering en inkörsport till annan motorsport.

Startfälten var stora och kunde innehålla blivande storstjärnor i rally som exempelvis Anders Kulläng.

Nu ska Svenska Mästerskapet och Nordiska Mästerskapet i bilorientering avgöras i Ljungby fredagen den 7 november och i Växjö lördagen den 8 november.

Det är Wäxjö Motorsällskap och Ljungby Motorklubb som tillsammans arrangerar denna tvådagarstävling.

- I Växjö går starten vid Jivers på Norremark, sedan kör vi totalt 9 mil fördelat på 9 sträckor, berättar Rolf Linde, som håller i tävlingen i Växjö.

Rolf Linde och Leif Fransson, som är banläggare, och föraren Peter Åhman, är lite av de sista entusiasterna i bilorientering. Men det är väldigt taggade inför tävlingarna.

Wäxjö Motorsällskap har tio medlemmar knutna till biliorienteringen och dessa herrar är tre av de tio.

De har hållit på med bilorientering i många år - både som deltagare i tävlingar och som arrangörer.

- Mitt mål är att bli bland de fyra-fem bästa i SM-tävlingen, säger Peter Åhman som har Ingmar Evaldsson som kartläsare i bilen.

- Jag körde 200 tävlingar i rally från 1968 till 1983. Men det är så dyrt med rally. I bilorientering räcker det att ha en vanlig bil. Det här är en motorsport som körs med en billig penning, säger Rolf Linde, som även varit orienterare i många år.

Bilorientering körs i mörker sena kvällar och nätter, förutom nybörjarbanor som körs i dagsljus på bra vägar.

Man kan köra med en helt vanlig familjebil på enklare banor, men på svårare banorna bör oöm bil med bra belysning användas.

Utmaningen i bilorientering är att med hjälp av körbeskedet lista ut vilken väg i verkligheten som vägen på kartan är - ska man köra den vänstra eller den högra vägen?

På vissa banor ska man försöka hålla en idealtid på maximalt 40 kilometer i timmen på en eller flera delsträckor.

Banorna på mästerskapen går ofta på vägar som för gemene man kan betraktas som oframkomliga.

I bilorientering kör man nämligen med bilen ut i skogen på gamla igenvuxna vägar som knappt går att skönja och som inte finns kvar på nya kartor.

- Man använder gamla kartor ofta från 50-talet för att försvåra det. En kartläsare måste gilla problemlösning och ha ett bra samspel med föraren, förklarar Leif Fransson.

Bilorientering är likt vanlig orientering. Under tiden man kör ska man lista ut vart man ska för att hitta kontrollerna.

- Det har ju hänt att man plötsligt sett en älg stå framför sig i skogen. Någon gång blev vi utskällda av en kvinna som var ute i skogen och gick med hunden, berättar Leif Fransson.

Vägarna är inte avlysta för annan trafik som i rally. Bilarna måste därför följa trafikreglerna.

Lång tid innan en tävling körs i bilorientering måste arrangerande klubb ta kontakt med markägare och väghållare för att få tillåtelse att använda deras marker och vägar.

- Det är väldigt få som säger nej, en del markägare tycker till och med att det är roligt att vi kommer och kör vår tävling på deras mark, säger Rolf Linde.

Så tävlar man i bilorientering

- Bilorientering arrangeras av motorklubbar inom Svenska Bilsportförbundet.

- Det är en billig bilsport, på enklare banor kan vanlig familjebil användas och på svårare banorna bör oöm bil med bra belysning användas.

- Tävlingen har transportsträckor och orienteringssträckor.

- Vid start på orienteringssträcka får de tävlande ett antal A4 sidor med mindre delar av kartor från olika årtal och kartskalor.

- Man ska lista ut färdvägen efter en körorder som utgår från namn och siffror på kartan.

- För att kontrollera att de tävlande åkt rätt väg enligt kartan finns blåa tavlor med en bokstav som ska noteras i den ordning de ska passeras.

- Missar man en kontroll innebär det 15 minuters tillägg som prickbelastning.

- Tiden räknas från när man får kart/körorder fram till nästa tidskontroll.

- Medelhastigheten på max 40 km/t ska man försöka hålla, använder man längre tid får man prickbelastning.

se www.bil-o.se

I bilorientering kör man i mörker och på gamla igenvuxna vägar i skogen som knappt går att skönja och som inte finns kvar på nya kartor. Foto: Hans Nilsson

I bilorientering kör man i mörker och på gamla igenvuxna vägar i skogen som knappt går att skönja och som inte finns kvar på nya kartor. Foto: Hans Nilsson

Leif Fransson och Peter Åhman i Wäxjö Motorsällskap. Foto: Hans Nilsson

I bilorientering kör man i mörker och på gamla igenvuxna vägar i skogen som knappt går att skönja och som inte finns kvar på nya kartor. Foto: Hans Nilsson




I bilorientering kör man i mörker och på gamla igenvuxna vägar i skogen som knappt går att skönja och som inte finns kvar på nya kartor. Foto: Hans Nilsson



Leif Fransson, Rolf Linde och Peter Åhman i Wäxjö Motorsällskap är lite av de sista entusiasterna i bilorientering. Men det är väldigt taggade inför tävlingarna den 8 november i Växjö. Foto: Hans Nilsson


Så tävlar man i bilorientering
- Bilorientering arrangeras av motorklubbar inom Svenska Bilsportförbundet.
- Det är en billig bilsport, på enklare banor kan vanlig familjebil användas och på svårare banorna bör oöm bil med bra belysning användas.
- Tävlingen har transportsträckor och orienteringssträckor.
- Vid start på orienteringssträcka får de tävlande ett antal A4 sidor med mindre delar av kartor från olika årtal och kartskalor.
- Man ska lista ut färdvägen efter en körorder som utgår från namn och siffror på kartan.
- För att kontrollera att de tävlande åkt rätt väg enligt kartan finns blåa tavlor med en bokstav som ska noteras i den ordning de ska passeras.
- Missar man en kontroll blir det 15 minuters tillägg som prickbelastning.
- Tiden räknas från när man får kart/körorder fram till nästa tidskontroll.
- Medelhastigheten på max 40 km/t ska man försöka hålla, använder man längre tid får man prickbelastning.
se www.bil-o.se


SENASTE E-TIDNING

Fler E-tidningar

Fler E-tidningar

Fler E-tidningar

SENASTE I VÄXJÖ

Fler nyheter

MEST LÄSTA VÄXJÖ

Fler nyheter