VÄXJÖ 2024-10-21 KL. 10:28

Rektorn på universitetet trött på tågstrulet i sydöstra Sverige

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Peter Aronsson, rektor vid Linnéuniversitetet, är trött på tågstrulet i sydöstra Sverige. Han anser att läget är katastrofalt med försenade tåg som försämrar utbildningarna - och kräver nu att de ansvariga genast gör något åt problemet.

Rektorn på universitetet trött på tågstrulet i sydöstra Sverige
Peter Aronsson, rektor vid Linnéuniversitetet, kräver att de ansvariga genast gör något åt tågstrulet i sydöstra Sverige som påverkar anställda och studenter. Foto: Linnéuniversitetet,

Stopp och förseningar i tågtrafiken har blivit vardagsmat i sydöstra Sverige.

Det skapar irritation hos resenärer och det påverkar arbetslivet och studierna.

Peter Aronsson, rektor vid Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar, är mycket kritisk till tågstrulet.

I en debattartikel och på sin egen blogg skriver han att en följd av tågstrulet är att utbildningarna inte blir lika bra i Växjö och Kalmar.

Han påpekar att augusti 2024 troligen går till historien som en av de mest problematiska sett till mängden förseningar i tågtrafiken mellan Kalmar och Växjö.

Peter Aronsson skriver att de totala förseningarna under augusti för en tågpendlare från Kalmar till Växjö var 8 timmar och 20 minuter, enligt Trafikverkets siffror.

För sträckan Växjö-Kalmar uppgick de totala förseningarna till 14 timmar.

Peter Aronsson skriver att det betyder en halvtimmes försening per resa.

Linnéuniversitetets anställda genomförde 1 120 resor på sträckan Kalmar-Växjö i augusti.

Han påpekar att det motsvarar nära två heltidsanställda på Linnéuniversitetet som ägnat hela sin arbetstid i augusti åt att vänta på försenade tåg.

Linnéuniversitetets anställda gör runt 20 000 enkelresor på sträckan under ett år, enligt Peter Aronsson.

Förseningarna orsakar förluster i både arbete och studier som är helt oacceptabla och vardagslivets pussel faller samman, skriver han.

Peter Aronsson pekar på att tåget egentligen är ett självklart val. Linnéuniversitetet med campus både i Växjö och Kalmar, har stor nytta av järnvägsförbindelsen.

Pendlandet med tåg bidrar till en bredare, mer dynamisk och tillgänglig utbildningsmiljö för både studenter och anställda, pekar han på.

Att kunna ta sig till Linnéuniversitetets båda campus, praktikplatser och arbetsplatser är nödvändig om akademien ska fortsätta vara en plats där anställda och studenter bidrar till Linnéregionen, anser Peter Aronsson.

Vikten av satsningar på tåg- och järnvägsinfrastruktur i södra Sverige har påpekats förut av Sydsvenska handelskammaren, landshövdingar, kommunalråd, regionledningar och Ikea.

Men istället för att bli bättre har vi hamnat i ett katastrofalt läge, menar Peter Aronsson.

Snart måste Linnéuniversitetet tänka om när det gäller förläggningen av hela verksamheten, tror Peter Aronsson.

Han anser att det är orimligt att ansvariga för tågstrulet inte hanterar förseningarna med större krismedvetenhet och tar fram en plan för hur problemen ska avhjälpas på kort sikt till en början.

Det är inte bara Linnéuniversitetets personal och studenter som står på perrongerna och väntar på att det kanske ska komma ett tåg eller en ersättningsbuss.

På lång sikt måste alla aktörer gå samman och få riksdagen att skjuta till medel så att en utbyggnad och upprustning av tågbanan och tågen sker, slår han fast.

Men det behövs också akuta insatser så att resenärer inte lämnas i sticket när tågen av något skäl inte går enligt tidtabell, skriver Peter Aronsson.

hans nilsson