VÄXJÖ 2024-9-23 KL. 10:30

Missa inte kraftfulla Volkswagen ID.3 GTX

Av Josefin Petersson

Missa inte kraftfulla Volkswagen ID.3 GTX
Båda GTX-versionerna erbjuds i fyra lacker. Solidlacken Moonstone Grey är standard medan metalliclackerna Kings Red, Glacier White och Scale Silver erbjuds som tillval. Taket är alltid svart på ID.3, oavsett version. Foto: Pressbild

MOTOR. Volkswagen i Sverige har startat försäljningen av nya kraftfullare versioner av den eldrivna kompaktbilen ID.3. Två versioner av ID.3 GTX erbjuds, ID.3 GTX Grundmodell EU och ID.3 GTX Edition som är utrustad med Volkswagens starkaste elmotor.
Karossen och chassits utformning ger stora fördelar, det nya batteriet på 79 kWh (netto) är placerat i golvet och precis i mitten av bilen, en konstruktion som ger en sportigt låg tyngdpunkt och en optimal axeltrycksfördelning för kördynamik och körglädje. Båda ID.3 GTX-versionerna är bakhjulsdrivna och femsitsiga.
– Med sin spontana och kraftfulla utveckling är nya ID.3 GTX med 326 hk för mig den elektriska motsvarigheten till vår sportiga kompaktbilsikon Golf GTI Clubsport. Naturligtvis har en elmotor och en turboladdad bensinmotor varsin unika karaktär, men ID.3 GTX och Golf GTI Clubsport delar samma fascinerande acceleration, berättar Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling.
ID.3 GTX är den första modellen med en vidareutvecklad version av Volkswagen Performance-drivlinan. Här kan effekten ökas från 286 hk/210 kW (ID.3 GTX Grundmodell EU) till 326 hk/240 kW (ID.3 GTX Edition). Elmotorn genererar ett maximalt vridmoment på 545 Nm i båda versionerna och överträffar därmed effekten hos de mest kraftfulla V6-turbomotorerna från Volkswagen.

ID.3 GTX Edition accelererar från 0 till 100 km/h på bara 5,7 sekunder, grundmodellen gör det på 5,9 sekunder.
Energin kommer från ett litiumjonbatteri på 79 kWh (netto), som tack vare innovativ laddnings- och värmehantering med förkonditionering av batteriet har en laddningseffekt på upp till 185 kW vid DC-snabbladdningsstationer. Batteriet kan vid optimala förhållanden laddas från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter.
ID.3 GTX Edition har en WLTP-räckvidd på upp till 591 kilometer medan grundmodellen har upp till 601 kilometer.

Det GTX-specifika chassit är utrustat med kraftigare krängningshämmare och är anpassat till drivsystemets höga prestanda. Grundutförandet består av en MacPherson-framaxel och en 5-länkad bakaxel med ett sofistikerat styrsystem. Den progressiva styrningen, som är anpassad till ID.3 GTX, är standard.

ID.3 GTX Edition har som standard även utrustats med den modifierade adaptiva chassiregleringen Sport DCC. Den nykonfigurerade Vehicle Dynamics Manager använder fler sensorsignaler än tidigare. På så sätt kan systemet bättre registrera hjulens och karossens rörelser och reglera stötdämparna med hjälp av avancerade algoritmer. Det ger exakta köregenskaper och perfekt väghållning, inte bara i sportiga körsituationer.

ID.3 GTX skiljer sig från de andra versionerna i produktlinjen med sina speciella designelement. Den GTX-specifika främre stötfångaren har ett nytt oberoende svart luftintag i diamantdesign och individuell signaturbelysning. 20-tumsfälgen ”Skagen GTX” är standard, svart-/glanspolerade för grundmodellen och helt i svart för Edition-versionen. En mängd GTX-specifika funktioner gör även bilens interiör personlig.

ID.3 GTX har den senaste generationens mjukvara och infotainmentsystem med 12,9-tumsdisplay, röstassistenten IDA med AI-chattbotten Chat GPT och ett förbättrat, intuitivt manövreringskoncept. En förbättrad head up-display med förstärkt verklighet (AR) och ett premiumljudsystem från Harman Kardon är standard för Edition-versionen.

ID.3 GTX har redan som standard ett brett utbud av toppmoderna förarassistanssystem för komfort och säkerhet ombord. Hit hör adaptiv farthållare ACC, autonom nödbromsning (Front Assist) med fotgängar- och cyklistövervakning, körfältsassistent (Lane Assist), bromsningsfunktion i förhållande till mötande fordon vid vänstersväng och dynamisk vägmärkesvisning. Dessutom ingår trafikvarningssystemet Car2X som standard. Som tillval finns system som Travel Assist med molndata. Systemet möjliggör assisterad längs- och tvärstyrning över hela hastighetsområdet samt assisterat filbyte på motorvägar.

Båda GTX-versionerna erbjuds i fyra lacker. Solidlacken Moonstone Grey är standard medan metalliclackerna Kings Red, Glacier White och Scale Silver erbjuds som tillval. Taket är alltid svart på ID.3, oavsett version.
Josefin Petersson


ID.3 GTX har liksom övriga ID.3-versioner uppgraderats med den senaste generationens mjukvara och infotainmentsystem. Foto: Pressbild



ID.3 GTX Edition har de svarta 20 tum stora lättmetallfälgarna ”Skagen”. Foto: Pressbild