Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. En man i 50-årsåldern från Växjö fick inte gå ombord på ett Norwegian-flyg från Köpenhamn till Hurghada.
Enligt flygbolaget skedde det av säkerhetsskäl och berodde på hans aggressiva beteende vid gaten. Mannen begärde ersättning med nära 45 000 kronor och skadestånd för kränkning.
Men nu avslår Allmänna Reklamationsnämnden hans krav.
Mannen från Växjö skulle flyga med Norwegian från Kastrup i Köpenhamn till Hurghada, som är en turistort i Egypten. Mannen var i sällskap med sin familj med tre andra vuxna och fem barn i åldern 2 till 18 år.
Det hela började med att en anställd vid gaten informerade mannen från Växjö att han behövde betala för en resväska.
I hans version skedde det utan att man gav en tydlig förklaring till varför han skulle betala för väskan.
Mannen hade redan checkat in två resväskor. Hans familj hade sju handbagage som inte vägde mer än 10 kg.
Han ifrågasatte varför han behövde betala.
Då blev, enligt honom, den anställda på flygplatsen aggressiv och tillät honom inte att gå ombord. Han blev tvungen att betala för väskan.
Efter att han hade betalat för väskan försökte han diskutera situationen inom familjen. Han föreslog att de skulle åka utan honom.
Personalen sa till honom att han hade två minuter på sig att bestämma sig för det.
Mannen och hans familj diskuterade, varefter personalen uppgav att ingen av dem skulle få gå ombord.
Securitas tillkallades. Vakterna avvisade mannen och hans familj från gaten och därmed blev hans semester förstörd, enligt honom.
Mannen anser att han nekades ombordstigning av flygbolaget utan någon som helst grund.
Han var tvungen istället att köpa nya biljetter på ett annat flygbolag för totalt 44 702,66 kronor.
Mannen har krävt ersättning för de nya flygbiljetterna och skadestånd för kränkning.
Norwegian Air Shuttle ASA motsätter sig det kravet. De menar att mannen från Växjö och hans sällskap inte nekades ombordstigning på grund av överbokning. Utan det handlade om hans beteende mot personalen.
Enligt flygbolaget gavs mannen flera tillfällen att betala för handbagaget.
Personalen förklarade för honom att han skulle vänta vid sidan och inte störa boardingprocessen.
Men han blev stökig och aggressiv och nekades då ombordstigning, enligt Norwegian.
Personalen har rätt att neka en passagerare att gå ombord på ett flygplan på grund av en persons beteende - och om det är risk för flygplanets säkerhet eller att det skapar en otrevlig situation för de andra passagerarna.
Personalen agerade i enlighet med de villkoren, därför har mannen inte har rätt till ersättning, enligt flygbolaget.
ARN, Allmänna Reklamationsnämnden, avslår också mannens krav på ersättning för nya flygbiljetter och skadestånd för kränkning.
Man har gått igenom utredningen i ärendet och konstaterar att det framgår av Norwegians rapport att säkerhetspersonal kallats till platsen på grund av situationen som uppstått.
Norwegian hade rätt att neka mannen ombordstigning av säkerhetsskäl och de övriga resenärerna i hans sällskap valde att inte boarda planet. Det saknas därför förutsättningar för hans krav och därför ska det avslås, slår ARN fast.
hans nilsson