Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Lördagen den 31 januari 2026 är det dags för Kulturnatten. Växjö kommun bjuder varje år in en lokal bildskapare för att skapa underlaget till kulturnattsaffischen.
I år är det konstnären Frida Lundén Mörck som har skapat verket till 2026 års kulturnattsbild i glas med flameworkteknik.
Frida Lundén Mörck föddes 1991 i Västerås där hon sedan växte upp. Hon är utbildad vid bland annat Konstfack, och tog också där sin masterexamen i konsthantverk med inriktning mot glas 2019.
Sedan dess har Frida Lundén Mörck haft sin bas som konstnär i Växjö och sin ateljé i Boda. Hon arbetar dessutom som konstkonsult åt Region Kronoberg. I det uppdraget projektleder andra konstnärers arbete vid offentliga gestaltningar och sätter ihop konstkollektioner till offentlig miljö.
Frida Lundén Mörcks konstverk i glas blir grunden till 2026 års kulturnattsbild som kommer användas till affischer och annonser för att marknadsföra Kulturnatten.
Titeln på hennes glaskonstverket är Aphrós. Originalverket visas i en utställning på Växjö konsthall på Kulturnatten den 31 januari 2026.
Konstverket är skapat med flameworking, en teknik som skiljer sig från traditionell glasblåsning.
Frida Lundén Mörcks har under hösten varit en av stipendiaterna på Villa San Michele på Capri utanför Neapels kust i Italien.
Den vistelsen gav inspiration, bland annat till Aphrós. Den kulturhistoriska miljön på omkring Neapelbukten
Flameworking är en teknik där man bearbetar glaset i en flamma och utgår från en glasstav eller ett glasrör.
Man fäster glaset på en metallstång och glaset värms med en gasbrännare med gasol, eller gasol blandad med syre. Det används till exempel för att göra små glasskulpturer och konstglaspärlor eller för att forma delar av större pjäser.
Kulturnatten i Växjö har arrangerats sedan 1990 och sedan 2008 har kommunen bjudit in en lokal bildskapare för att skapa underlaget till kulturnattsaffischen.
Det är kultur- och fritidsförvaltningen i Växjö kommun som samordnar och marknadsför Kulturnatten med programfoldrar, affischer, annonser och sociala medier.
Hans Nilsson

