VÄXJÖ 2023-10-18 KL. 09:30 Alutrade firar 40 år: ”Målet är att fortsätta växa”
Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Alutrade på Älgvägen 10 i Växjö firar 40-årsjubileum - det är ett företag med stark tillväxt och en stark tro på framtiden som firar med en konferensresa till Europa.
- Vår styrka är vår kunniga personal som verkligen kan aluminium och kan ta kunderna från en första idé hela vägen fram till färdig produkt, säger Mattias Söderqvist, vd för Alutrade.
Mattias Söderqvist, vd och delägare på Alutrade och Christer Hagberg, ekonomichef och delägare på Alutrade. Foto: Ptressbild
Alutrade AB startade 1983 i Vetlanda, exakt 40 år sedan, av Christer Björstad vid ett skrivbord under en trappa.
Efter 16 år i aluminiumbranschen var affärsidén att sälja det som inte fanns att få tag på i Sverige, det som var lite udda och svårt.
Företaget har byggts upp utan lånade pengar. Istället har man sparat ihop perngar till investeringar.
Redan från början var det viktigt för Christer Björstad. Det har inneburit att företaget vuxit långsamt och stadigt - och att man står stadigt även i perioder då marknaden är oförutsägbar.
Efter att man flyttade till nuvarande adress på norra industriområdet i Växjö har affärsmodellen utvecklats till att bli en helhetsleverantör av aluminium.
Företaget har en soliditet på nära 70 procent trots en oförutsägbar marknad.
Nyckeln till framgången är bland annat skräddarsydda lösningar för kunder och att man ser till att ha en engagerad personal.
- Kundfokus och engagemang är våra värdeord och det är något som vi verkligen lever efter. Är man inte engagerad så passar man inte på Alutrade, säger Mattias Söderqvist, vd och delägare i företaget sedan 2016.
Företaget har de senaste åren vuxit snabbt. Man har fått bygga ut sina lagerlokaler två gånger de senaste fem åren. Omsättningen har ökat från 175 miljoner kronor 2018 till 314 miljoner kronor 2022.
- Det är en fantastiskt rolig resa. Ibland tror man ju knappt att det är sant, men samtidigt är jag inte förvånad, säger Mattias Söderqvist.
- Vi har en stark teamkänsla och alla på företaget strävar efter att hela tiden bli bättre och bättre på det vi gör. Vår vision är att vi ska vara bäst på aluminium i Norden och det är något vi tar på allvar.
Grundaren Christer Björstad sitter med i företagets styrelse. Han ser ljust på framtiden, även om omvärlden för tillfället är skakig.
- Vi har en mycket bra affärsmodell och aluminium är ett framtidsmaterial. Det är lätt, hållbart och har otroligt många användningsområden. Många kunder önskar snabb leverans direkt från lager som är en viktig del i vår affärsmodell.
- Kunder finns överallt, man måste bara hitta dem och inte vara rädd för att ta kontakt och fråga. Om ledarskapet själva lever efter den devisen så inspirerar det personalen, säger Christer Björstad.
Företaget anser att man är mån om att ta hand om sina anställda. Man satsar på friskvård och gemensamma aktiviteter för att personalen ska fortsätta vara motiverade och känna att de är en del av ett lag.
Alutrade har investerat i ett komplett gym där de anställda kan träna under lunchrasten eller på fritiden. För att fira 40-årsjubileumet tar man med hela företaget på en konferensresa ut i Europa. Man ska bland annat göra studiebesök hos några av företagets många leverantörer.
- Det bästa med att jobba på Alutrade är människorna, säger Ines Zdenac, anställd på Alutrade. Det är ett bra gäng och man känner att alla strävar efter samma mål.
Mattias Söderqvist påpekar att det finns mer att göra för Alutrade i framtiden.
- Marknaden 2023 har utmaningar med tanke på inflationen, räntorna och stigande råvarupriser. Hur den närmaste framtiden ser ut beror mycket på Kina och hur kriget i Ukraina utvecklar sig.
- Vi är förberedda på ett lite sämre 2023 än rekordåret 2022. Men vi har en mycket bra grund att stå på och på längre sikt tror vi att marknaden för aluminium är ljus. Alutrade har som ambition att fortsätta växa i framtiden.
HANS NILSSON