Av Josefin Petersson
ALVESTA. Sommaren 2025 hade en bättre punktlighet än de två senaste somrarna. Nio av tio tåg kom fram i tid, vilket motsvarar 88,5 procent av tågen. Hela 96 procent av tågen anlände inom 15 minuter efter utsatt tid. Sträckan Värnamo-Alvesta-Växjö hade en punklighet på 95,3 procent i juni till augusti, vilket tar sträckan in på en topp 25 lista.
Under juni, juli och augusti reste resenärer med över en kvarts miljon tåg i Sverige. Av dessa kom 88,5 procent fram i tid. De tåg som var över fem minuter sena enligt tidtabell till slutstationen räknas som försenade. Detta är en förbättring med en procentenhet jämfört med sommaren 2022 och två procentenheter bättre än sommaren 2023. 96 procent av tågen anlände inom 15 minuter.
– Det är glädjande att punktligheten har förbättrats jämfört med de senaste två somrarna, mycket tack vare vårt omfattande underhållsarbete. Fler resenärer ska komma fram i tid på fler sträckor i landet, det är vår viktigaste fråga efter säkerheten. Vi har full förståelse för de resenärer som drabbades av störningar vid några tillfällen, det ska inte behöva ske, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.
Två större enskilda störningar inträffade efter ett åskoväder och ett elfel i Linköping respektive Bastuträsk. Dessa utreder Trafikverket nu i detalj. I övriga delar av landet gick trafiken till största delen enligt plan. När många reser, märks varje störning. Det är viktigt att se helheten, punktligheten har ökat samtidigt som vi rustar järnvägen mer än någonsin.
Förseningar i tågtrafiken beror till ungefär lika stora delar på dels fel i infrastrukturen så som till exempel växlar eller kontaktledningar, fordon i form av tågteknik, eller yttre orsaker så som väder och obehöriga på spåren.
– Under sommaren minskade förseningarna som berodde på infrastrukturfel. Däremot påverkades nästan 3 000 tåg av så kallat spårspring – personer som vistas olagligt på spårområden. Det är både livsfarligt och förbjudet att befinna sig på spåren, säger Thomas Andersson. Trafikverket arbetar för att minska antalet obehöriga personer på spåren, bland annat genom höga stängsel och kameror, samt tydligare skydd och skyltning vid plankorsningar.
Resandet med järnvägen har fördubblats på 30 år. För att möta framtidens behov moderniseras och underhålls järnvägen.
– Sommaren 2025 är första gången någonsin som över 226 000 persontåg kom fram i tid. Det är fler än det överhuvudtaget gick tåg för tio år sedan. Samtidigt gör vi fler planerade arbeten än någonsin på järnvägen – och vi har lyckats begränsa störningarna genom god samverkan i branschen. Vi har hejdat det eftersatta underhållet från att växa och de närmaste åren kommer det att minska, säger Thomas Andersson.
Sträckan med högsta punktlighet var Åstorp-Helsingborg med 99,6 procent, på en topp 25 lista över tåglinjer där över 95 procent var i tid juni-augusti placerar sig sträckan Värnamo-Alvesta-Växjö med 95,3 procent på en 23:e plats.
– Vi ser att punktligheten har förbättrats på bred front, men vårt arbete är långt ifrån färdigt. Fler resenärer ska kunna lita på att komma fram i tid, på fler sträckor och vid fler tider på dygnet. Det är vår viktigaste prioritering efter säkerheten, avslutar Thomas Andersson.
Josefin Petersson
