ALVESTA 2025-12-4 KL. 10:00

53 mil spår – miljonuppdraget är igång

Av Josefin Petersson

ALVESTA. Sedan den första oktober har Infrakraft tagit över ansvaret för ett av Sveriges mest omfattande järnvägsunderhåll. Under sju år ska 53 mil spår, 509 växlar och kritisk infrastruktur mellan Grevaryd och Arlöv hållas i toppskick, ett uppdrag som inte bara kräver precision och planering, utan också ett starkt team och ett nära samarbete med Trafikverket.

53 mil spår – miljonuppdraget är igång
Projektet omfattar hela 53,6 mil järnväg mellan Grevaryd och Arlöv. Foto: Pressbild

Den första oktober markerade starten för ett av Sveriges mest omfattande järnvägsunderhållsprojekt. Då drog Infrakraft igång arbetet med Södra Stambanan 2, ett sjuårigt basunderhållskontrakt som Trafikverket tilldelade bolaget i juni 2024. Projektet omfattar hela 53,6 mil järnväg mellan Grevaryd och Arlöv, inklusive den strategiskt viktiga Olofströmsbanan.

– Det är ett rejält åtagande, säger platschef Henrik Kärrman, som tillsammans med Ulf Blomquist leder projektet.

– Vi pratar om 509 växlar, 60 medarbetare och sju års arbete. Det är stort, ingen tvekan om det.

Det är ett miljarduppdrag med fokus på säkerhet och punktlighet. Kontraktet är en totalentreprenad och har ett värde på över en miljard kronor. Södra Stambanan 2 är ett av Sveriges mest belastade järnvägsstråk, både för gods- och persontrafik, vilket gör underhållet avgörande för att säkra framtidens tågtrafik.

– Samarbetet med Trafikverket har varit väldigt gott i den inledande fasen. Vi har en stark samsyn kring att säkerhet och punktlighet är våra gemensamma fokusområden, säger Henrik Kärrman.

Redan i juni 2024, direkt efter tilldelningen, inleddes en omfattande rekrytering. Cirka 60 yrkesarbetare har anställts, många nya i bolaget, för att bemanna projektet. För att ge alla en bra start arrangerades en introduktionsdag med fokus på både projektets struktur och Infrakrafts företagskultur.

– Det var viktigt att ge en tydlig bild av projektets olika faser och vad Infrakraft står för som arbetsgivare. Vem man vänder sig till, hur vi jobbar med säkerhet och hur vi bygger laganda, säger Henrik Kärrman.

På sträckan mellan mellan Grevaryd och Arlöv har projektet har etableringar i Eslöv, Hässleholm, Älmhult och Alvesta, vilket innebär fasta utrymmen som behövs för att projektet ska fungera. Det finns materiallager, kontor, personalutrymmen för tekniker samt maskiner på samtliga av dessa platser.

– Basunderhållet kommer pågå i totalt sju år, där Alvesta är en del av kontraktet. De planerade arbeten som ingår samt akuta felavhjälpningar kommer ske i förutbestämda servicefönster för att trafiken ska fungera så bra som möjligt, säger Fredrik Erlandsson, pressansvarig på Infrakraft.

Projektet kommer att pågå fram till 2032 och målet är att skapa en robust och tillförlitlig järnvägsinfrastruktur som möter framtidens krav på både kapacitet och hållbarhet.

– Det förberedande arbetet är klart. Nu börjar det riktiga jobbet och vi är redo, avslutar Henrik Kärrman.

Josefin Petersson