Av Josefin Petersson
MOTOR. Om du kör med dubbfria däck är det i år extra viktigt att kontrollera om de verkligen uppfyller kraven. Kör du på äldre däck som saknar symbolen ”alptopp/snöflinga” är det dags att byta däck.
Vintersäsongen närmar sig med raska steg och det är hög tid att rusta bilen inför vintern. Mellan den första december och 31:a mars ska alla bilar i Sverige vara försedda med vinterdäck om det råder vinterväglag. Vinterdäcken kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbdäck får användas under perioden
första oktober till 15:e april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får dubbdäck användas även annan tid.
Från och med första december 2024 är det nya skärpta krav för användning av dubbfria vinterdäck. För att ett dubbfritt vinterdäck på bilar och släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo även fortsättningsvis ska räknas som vinterdäck, så ska det vara märkt med symbolen ”alptopp/snöflinga”, ett berg med tre toppar och snöflinga. Symbolen kan även i vissa sammanhang benämnas 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).
På släpvagnar med en totalvikt upp till 3 500 kilo anses dubbfria däck med M+S- M:S, M&S, M-S MS eller texten ”Mud and snow” som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
Det är viktigt att komma ihåg att om bilen har dubbdäck så måste även släpets däck vara dubbade.
För tunga fordon över 3 500 kilo räknas däck märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”, POR samt dubbdäck alltid som vinterdäck. För framaxlar och drivaxlar på tunga fordon räknas enbart dubbfria vinterdäck märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga” som vinterdäck. För dessa axlar räknas inte märkningen M+S i dess olika former som vinterdäck från och med första december 2024. För övriga axlar och släp på tunga fordon räknas även däck märkta M+S i dess olika former som vinterdäck.
Josefin Petersson