VÄXJÖ 2023-6-20 KL. 18:15 Större krav på förares språknivå vid valet av nya trafikföretag i länstrafiken
Av Hans Nilsson
KRONOBERG. Region Kronoberg har beslutat vilka fem trafikföretag som får dela på uppdraget att köra Serviceresor och skolskjuts i Länstrafiken Kronobergs regi från den 1 juli 2025.
Länstrafiken har ställt tydligare och större krav på språknivå, förares bemötande och sociala villkor. De fem trafikföretagen är: Busspecialisten i Småland AB, Connect Bus Sandarna AB, Flexbuss Sverige AB, Omnicab AB och Telepass AB.
- Det har kommit in allt från små lokala företag som lagt anbud på endast ett trafikområde upp till riktigt stora företag som ägs av internationella koncerner, säger Pär Welander, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg. Foto: Pressbild
Upphandlingen är på sex år och det totala kontraktsvärdet beräknas till runt 1,2 miljarder kronor. Det omfattar 249 fordon och är uppdelat i 31 olika trafikområden.
Det var 42 företag som konkurrerade om upphandlingen av Serviceresor och skolskjuts i Kronobergs län från 2025.
För första gången någonsin ingår alla åtta kommuner i Kronoberg avtal med Region Kronoberg i den gemsansamma upphandlingen. Ett omfattande arbete mellan regionen och kommunerna har gjorts för att säkerställa en samsyn.
Fokus har varit tillgänglighet, trygghet och säkerhet. För att säkra att en hög kvalitet levereras under avtalstiden är även kvalitetsavdragen mer omfattande och med hävstångseffekt.
Både Region Kronoberg och alla kommuner i länet har haft ambitiösa miljömål för upphandlingen. Att fordonen till 100 procent ska drivas av fossilfria drivmedel har varit en självklarhet. Alla drivmedel ska dessutom vara av förnybart ursprung.
- Resultatet av upphandlingen är mycket glädjande för regionen och kommunerna. Vi kronobergare kommer få en mer hållbar trafik till en lägre kostnad, anser Carina Bengtsson, trafiknämndens ordförande, i en presskommentar.
För att öka konkurrensen på marknaden och göra det möjligt för små- och medelstora företag att få kontrakt har upphandlingen delats upp i 31 olika trafikområden. Hur många områden ett och samma företag kan tilldelas har dessutom begränsats.
- Det har kommit in allt från små lokala företag som lagt anbud på endast ett trafikområde upp till riktigt stora företag som ägs av internationella koncerner, säger Pär Welander, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg.
Hans nilsson