TINGSRYD 2025-9-2 KL. 11:20

Tingsryds kommun: ”Klagomål hanteras enligt rutin”

Av Cornelia Nilsson

TINGSRYD. Tingsryds kommun arbetar med att dokumentera, följa upp och förbättra vården. Det berättar Martin Hansson, förvaltningschef på Vård- och omsorgsförvaltningen. Trots detta känner sig Ulla Karlsson, omsorgstagare, förbisedd av biståndshandläggare, äldreomsorgen och vårdcentralen i Tingsryd kommun.

Tingsryds kommun: ”Klagomål hanteras enligt rutin”
Martin Hansson är förvaltningschef för Vård- och omsorgsförvaltningen på Tingsryds kommun. Foto: Tingsryds kommun

Martin Hansson menar att det är viktigt att omsorgstagarens behov fångas upp och möts på rätt sätt. Beroende på vilken typ av insats det handlar om dokumenteras den enskildes situation i exempelvis den individuella genomförandeplanen, biståndsutredningen eller i hälso- och sjukvårdsjournalen.

– Dessa följs kontinuerligt upp av respektive profession, säger Martin Hansson, förvaltningschef för Vård- och omsorgsförvaltningen.

För att säkerställa att olika professioner delar samma bild av den enskildes behov finns rutiner för teamarbete. Där kommuniceras förändringar och eventuella signaler om att något inte fungerar som det var tänkt.

– Vi har rutiner för att signalera och hantera avvikelser, det vill säga när saker inte blev som det var tänkt. Även här hanteras mycket inom teamarbetet, där förändrade behov signaleras mellan professioner, berättar Hansson.

Omsorgstagare och anhöriga har också flera vägar för att framföra klagomål eller synpunkter. Det kan ske muntligt direkt till personalen, via den fasta omsorgskontakten eller skriftligt genom en särskild synpunktsblankett. Det finns även möjlighet att kontakta områdeschefen direkt.

Ulla Karlsson menar att hon har framfört sina önskemål, men ändå nekas hon hjälp samt att personalen inte respekterar hennes överkänslighet mot bland annat dofter och elektronik.

Alla inkomna klagomål ska dokumenteras och hanteras enligt en fastställd rutin.

– Att synpunkter och avvikelser kommer fram och utreds är en mycket viktig del i verksamhetsutveckling och förbättringsarbete. Att utreda avvikelser eller klagomål kan handla om allt från att granska dokumentation till att ha samtal och dialog med berörda medarbetare, omsorgstagare eller synpunktslämnare. Syftet är att skapa åtgärder så att eventuell brist undanröjs så att samma sak inte sker igen. Men jag känner inte till just detta fall och kan inte uttala mig i individärendet.

Cornelia Nilsson