Av Cornelia Nilsson
URSHULT. Folaboda är mer än en äppelodling. Det är ett företag med historia, smak och nytänkande. Musteriet och bränneriet är först i Tingsryd med gårdsförsäljning av egen sprit, och det har snabbt blivit en magnet för nyfikna besökare.
Folabod är lika rik på historia som på äppel. Gården, som har rötter från 1500-talet, var en gång en del av alla de kyrkogods som lydde under kronan.
– Alla de större godsen och säterierna i dåtidens Sverige tilldelades kyrkan och adelsmän av högre rang, säger Peter Gunnarsson.
Förr i tiden var traktens bönder och hantverkare underställda kronan och hade därför mycket små möjligheter att bestämma över sitt eget arbete och liv. Den ordningen satte sin prägel på bygden under många generationer. 1630 anlades den första äppel- och päronodlingen på gården. Än idag finns mycket gamla fruktträd kvar på gården som fortsätter att berika Folaboda med äpple.
När Gerry Johansson och hans dåvarande kompanjoner, Per-Erik Laksjö och Conny Collin med respektive familjer, köpte gården 2007 var målet tydligt, nämligen att väcka den gamla äppelodlingen till liv och skapa ett musteri. Idag är Folaboda ett mångsidigt företag med café, och sedan i somras har de haft gårdsförsäljning av egenproducerad sprit. Idag drivs musteriet, bränneriet och caféet av Anna-Lena och Gerry Johansson, ägare av Folaboda. Jessica Tarland är affärsutvecklare och Peter Gunnarsson är produktionschef i verksamheten.
Att sälja alkoholdrycker direkt från gården har inte varit en självklarhet i Sverige. Folaboda är det första företaget i Tingsryd kommun som fått tillstånd att bedriva denna typ av försäljning.
– Gårdsförsäljningen är framför allt en dörröppnare. Det gör att fler hittar hit och får ta del av vår verksamhet, säger produktionschefen Peter Gunnarsson.
För att kunna köpa alkohol på plats krävs att besökaren deltar i ett bokat och betalt event som är obligatoriskt. Den omfattar både gårdens historia och bränneriets tillverkning. Kunderna kan därefter köpa upp till 0,7 liter sprit per person och tillfälle. Alla köp registreras med legitimation och dokumenteras i särskilda loggar.
– Det kändes omständligt i början, men nu fungerar rutinerna bra, säger Gunnarsson.
Enligt Gunnarsson har försäljningen ökat, och lagret av must har i princip tagit slut.
Gunnarsson beskriver gårdsförsäljningen som ett viktigt komplement snarare än en konkurrent till Systembolaget. Han menar att kunderna främst ser det som en upplevelse och en möjlighet att ta med sig en souvenir hem, snarare än som ett alternativ till den ordinarie handeln. Enligt honom kommer ingen köra till Tingsryd enbart för att köpa en flaska sprit, men besöket på gården blir en helhet där guidning, smakupplevelser och köp av dryck hänger ihop.
– Jag tror att myndigheterna i Sverige har varit rädda för att Systembolagets monopol skulle hotas av gårdsförsäljning. Men det tror jag inte kommer att hända.
Gunnarsson tror dock att regelverket för gårdsförsäljning måste ses över och göras enklare.
Något som gör Folabodas spritsorter unika är att ingredienser och smaksättning hämtas från traditionell örtmedicin, som kan uppvisa örtig, blommig, bitter eller fruktig karaktär. Dryckerna har också smaker som påminner om bland annat jordgubb, lakrits och hallon.
Folaboda planerar att vidareutveckla sitt musteri och bränneri och har även börjat experimentera med cider enligt champagnemetoden. Dessutom utvecklas användning av restprodukter, bland annat för tillverkning av hästgodis i form av pellets.
Peter Gunnarsson berättar att Folaboda fortsätter att leka med smaker och idéer, och i framtiden kanske det till och med dyker upp en helt ny spritsort. Vem vet?
Cornelia Nilsson