NYHETER 2021-10-13 KL. 17:00

Tre månader efter konkursen har Zizzi öppnat igen

Av Anders Jönsson

Tre månader efter konkursen har Zizzi öppnat igen
Zizzi på Grand Samarknad har öppnat igen, tre månader efter att kedjan stängde alla fysiska butiker. Något som gör både kunder och butikschef Christina Juhlin glada. Foto: Anders Jönsson

VÄXJÖ. Det var i mitten av juni som kedjan Zizzi sattes i konkurs. Därmed fick den uppskattade butiken i Grand Samarkanad slå igen. Nu, nästa tre månader senare, har de öppnat igen.
Det var i juni som kedjan Zizzi meddelade att det var tvungna att stänga alla fysiska butiker.
”Det senaste året har varit utmanande på grund av covid-19 och de många restriktioner som det har medfört, vilket har märkts på omsättningen i våra fysiska butiker. Av den anledningen måste vi tyvärr meddela att alla Zizzi-butiker i Sverige tvingas stänga från och med idag på grund av konkurs”, skrev de i ett pressmeddelande då.

Då hade Zizzi haft en butik i Grand Samarkand sedan 2012. Att butiken blev saknad märkte man snabbt.
– Vi har världens bästa kunder. Det är helt otroligt vilket engagemang de har visat, säger butikschefen i Växjö, Christian Juhlin.
Bara ett par månader efter konkursbeslut så kom nya besked från huvudkontoret. Några fysiska butiker skulle öppnas igen.
– Det blev fem som öppnad. Vi var en av dem, berättar Christina Juhlin.
Och det blev ett överraskande besked även för butikschefen.
– Det var bara strax innan vi fick veta, vi visste inte alls hur det gick med förhandlingar och sådant.

Nu är de tillbaka, och det finns ett uppdämt behov av deras plagg.
– Det är så kul att vara tillbaka. Det är lite speciellt med våra storlekar, vi har ju storlekar från 42 och upp till 56. Det behövs för det finns inte att få tag på i andra butiker.
– Det är jätteuppskattat att det finns en butik för de behoven, och det har vi verkligen märkt också. Vi är väldigt glada.
När väl beskedet kom blev det mycket att göra för Christina Juhlin.
– Det har varit hektiskt. Det har varit mycket att göra. Men vi har fått uppskattning för det också, vi har till och med fått blommor från kunder och många som önskat oss lycka till.
– Vi har ju en del kunder som åker en bit också för att komma till oss. En tio mils radie kan man säga, i och med att det inte finns det här storlekarna på så många ställen.

Och att butiken är populär vittnar inte minst alla diplom på väggarna om.
– Utmärkelsen Årets butik på Grand Samarkand har vi vunnit fyra år i rad. Och det är kundernas val, det är kunderna som röstat. Det är man lite stolt över.
Och när de väl har öppnat igen ser butikschefen med tillförsikt på framtiden.
– Den ser jätteljus ut. Det har varit ett helt annat flöde av folk. För det har ju varit lite frustrerande att det varit så lite folk i butikerna under 1,5 år nu i och med pandemin.



Anders Jönsson



Christina Juhlin är en stolt butikschef för Zizzi. Nu har de återigen slagit upp portarna.