NYHETER 2020-7-6 KL. 17:12

Skandinaviens snabbast växande producent av skivor finns på Öster

Av Hans Nilsson

Skandinaviens snabbast växande producent av skivor finns på Öster
- Vi har specialiserat oss på små produktioner med osignade band och artister som ger ut en cd-skiva i 500 exemplar till försäljning på sina livespelningar, säger Linda och Philippe Munier som har Skivtryck på Öster i Växjö. Foto: Hans Nilsson

VÄXJÖ. På Skyttegatan på Öster i Växjö finns företaget Skivtryck - Skandinaviens snabbast växande producent inom cd-, vinyl- och digital distribution. Till hösten väntar en lansering i flera länder i Europa.- Vi ser en enorm potential, målet är att bli en av Europas ledande webbshoppar i branschen, säger Philippe och Linda Munier, som driver Skivtryck ihop.
När Philippe Munier berättar att hans levebröd i hög grad består av att producera cd- och vinylskivor får han nästan alltid samma typ av reaktion.
- Det är ingen som tror på att det går att leva på att sälja cd-skivor idag, säger Philippe Munier.
Men att det går att leva på cd-skivor 2020 är Philippe Munier och hans fru Lindas företag Skivtryck ett levande bevis på, retrotrenden är oerhört stark. Ett tydligt exempel på det är att företaget Ginza sålde över 12 000 av en kombinerad kassettband/vinyl/CD-spelare under 2019.

Skivtryck har funnits i 18 år och startades av Philippe Munier på Smedjegatan 47 mitt emot Däckia. Där höll företaget hus ända till den 1 juni i år då man flyttade in i de lokaler på Skyttegatan på Öster som har stått tomma efter att GP-Motor, som sålde bilar och motorcyklar, gått i konkurs i höstas.
Skivtrycks affärsidé är att hjälpa band och artister med allt utom musiken och inspelningen av den. Det får bandet och artisten stå för.
Annars hjälper Skivtryck till hela vägen från A till Ö, med produktion och distribution av cd- och vinylskivor eller dvd och att göra den grafiska layouten till albumet.

Skivtryck erbjuder dessutom digital distribution på streaming- och download-plattformar som Spotify, Youtube och iTunes. De bygger hemsidor i Wordpress och skräddarsyr artistportal med funktioner som blogg, livelyssning och försäljning av artistens album och merchandise.
På det viset kan artisten helt koncentrera sig på musiken.
- Vi har specialiserat oss på små produktioner med osignade band och artister. De ger kanske ut en cd-skiva i 500 exemplar för promotion och försäljning på sina livespelningar, säger Philippe.
Med bara några knapptryck på Skivtrycks webbshop gör man en beställning av de tjänster och produkter man vill köpa.
- Efter ett par veckor har de sina skivor levererade, oavsett var i världen de befinner sig, förklarar Philippe.
- Det händer att band som ska spela på Kafé de luxe i Växjö kommer till oss och hämtar sina skivor. Sedan säljer de skivorna under spelningen, det är på det sättet många band tjänar pengar idag, säger Philippe och fortsätter:
- Det är en nyrenässans för både vinylen och cd:n. Våra kunder tjänar lika mycket på en enda såld cd-skiva som de gör på 2 500-3 000 nedladdningar på Spotify.

Det här konceptet har visat sig vara framgångsrikt. Skivtryck har över 14 000 kunder och 4,8/5 rating på trustpilot.
- Vi hjälper ju artisterna att ta steget mot att förverkliga sina drömmar, säger Philippe.
- Ja, han killen från Halmstad med låten ”Boten Anna” hjälpte ju vi att producera för 15 år sedan. Han kom hem till oss klädd i en vit kostym, minns Linda.
Basshunter kallar han sig och ”Boten Anna” blev en otrolig succé, en jättehit i flera länder.
Skivtryck producerar skivor i flera olika genrer. Det är mycket kyrkomusik, barnmusik, rock, dansband och folkmusik, och de har inte bara producerat okända artister.
- Vi har producerat en jul-cd med Arja Saijonmaa, och skivor med Dogge Doggelito och Benjamin Ingrosso, påpekar Linda.
Företaget dominerar den svenska marknaden. Nu blickar paret Munier ut mot den internationella scenen. Man har redan webshoppar som vänder sig till marknaden i Norge, Danmark och Finland.

I höst väntar en lansering av Skivtryck via webshoppar i Italien, Frankrike, Tyskland och Spanien med samma koncept som i Sverige.
Målet är att bli en av Europas ledande leverantörer av cd, dvd och vinyl med små upplagor på 50 till 500 exemplar för osignade eller signade artister till promotion eller försäljning på spelningar.
- I Europa finns det ingen motsvarighet till Skivtryck. Där är det stora fabriker med ett par tusen anställda som producerar skivor. De skulle aldrig ta emot en beställning på 300 skivor, säger Philippe.
I de ljusa och fina lokalerna på Skyttegatan på Öster sitter Philippe och Linda och en grafisk formgivare, som jobbar hemifrån under corona.
Philippe har bland annat ansvaret för kundtjänst och sitter och chattar med kunder hela dagarna och Linda är produktionsvarig.
Själva produktionen sker utomlands i olika EU-länder. I Kalmar och i Filippinerna anlitas två personer för att sköta webbdesignen och i Bangkok i Thailand sitter en person hanterar kodning av streamingtjänster.
Det är väldigt få i Sverige som vet att Skivtryck är ett Växjöföretag och det är inte många ens i Växjö som känner till dem, tror paret Munier.
Det har kanske ingen betydelse heller, men det kan bli ändring på det snart.
- Vi arbetar mycket med att synas på sociala medier, med bra budskap och goda råd med hjälp av korta filmer. Vi är aktiva på Facebook och Instagram, berättar Linda, som precis gått en distanskurs inom sociala medier på Berghs i Stockholm.

Att båda är stora konsumenter av musik och allätare av musik underlättar för dem i kontakten med artisterna och har haft stor betydelse för hur företaget utvecklats, tror de.
- Man får nog en större förståelse för artisterna och blir mer lyhörd för vad de vill ha. Det har krävts mycket blod, svett och tårar och mycket arbete att komma dit vi är nu, men det är ett väldigt angenämt jobb att hjälpa artister att göra vinst och nå ut till sina fans med något äkta att “ta på”, förklarar Philippe.




hans nilsson


I Skivtrycks lokaler på Skyttegatan på Öster sitter Philippe och Linda och en grafisk formgivare, som jobbar hemifrån under corona.. Foto: Hans Nilsson



- Det är en nyrenässans för både vinylen och cd:n, säger Philippe Munier, ägare av Skivtryck. Foto: Hans Nilsson