NYHETER 2021-4-2 KL. 15:00

Nya påsktraditioner - grillar och paketerat godis säljer som smör

Av Hans Nilsson

Nya påsktraditioner - grillar och paketerat godis säljer som smör
Under flera år var det godis i lösvikt som var den stora grejen till påsk, Men när pandemin slog till för ett år sedan förändrades det. Folk ville inte plocka med lösviktsgodis i rädsla för smittan. Foto: Hans Nilsson

VÄXJÖ. Påsken är rena julafton för livsmedelsbutikerna. Det säljs godis och mat i massor - men nya traditioner har tillkommit i spåren av pandemin, enligt Stefan Bergman, butikschef på Citygross i Växjö.- Numera säljer vi väldigt mycket grillar och paketerat godis vid påsk. Den trenden började redan förra påsken, säger Stefan Bergman.
Det är drygt ett år sedan pandemin slog till och kunderna strömmade till livsmedelsaffärerna för att köpa varor att bunkra, och det är ett märkligt år butikschefen Stefan Bergman kan se tillbaka på.

På Citygross på I 11-området tömdes flera hyllor snabbt på konserver, pasta, jäst, mjöl och toapapper för ett år sedan.
- Vi sålde otroligt bra de första månaderna av pandemin när folk bunkrade, sedan planade det ut med tiden, förklarar Stefan Bergman.
- Med en viss ödmjukhet kan man ändå säga att det här är en tacksam bransch att jobba i. Sett över hela det senaste året ha vi ökat vår försäljning med runt ett par procentenheter.
Nu har dessutom påsken satt fart på handeln igen. Jul och påsk är ju de stora högtiderna för handlarna. Skillnaden är att julhandeln sker över längre tid. Påskhandeln är koncentrerad till ett par veckor. Men under den korta tiden säljs det mat och godis för stora summor.
- Försäljningen vid påsk brukar vara 50 procent större än genomsnittet för oss i den här butiken, förklarar Stefan Bergman.
- Kunderna håller hårt i traditionerna, och påskbordet påminner en hel del om julbordet. Man köper mycket must, godis, skinka och ägg.
- Men vid jul köper man chokladaskar och det gör man inte till påsk, vid påsk är det en annan typ av godis som säljs.

Under flera år var det godis i lösvikt som var den stora grejen till påsk, särskilt olika typer påskägg.
Men när pandemin slog till för ett år sedan förändrades det. Folk ville inte plocka med lösviktsgodis i rädsla för smittan.
- Istället köpte man mer påskgodis i påsar. Det blev mycket mer försäljning av alla typer av paketerat påskgodis, och det har vi sett i år också, säger Stefan Bergman.
En annan tydlig förändring i konsumtionsmönstret som är kopplat till pandemin är att kunderna börjat köpa grillar och grillkött till påsk.
Den försäljningen ökade redan markant i julas i Stefan Bergmans affär.
- I julas var det många som träffades utomhus för att grilla, för att det är säkrare med tanke på coronasmittan, berättar Stefan Bergman.
- Det är beroende av vädret till viss del nu, men vi har sålt jättemycket grillar, grillkol och grillkött till den här påsken.

hans nilsson


En tydlig förändring i konsumtionsmönstret som är kopplat till pandemin är att kunderna börjat köpa grillar. Både i julas och nu till påsk har det varit stora försäljningssuccér i Stefan Bergmans butik i Växjö. Foto: Hans Nilsson



- Med en viss ödmjukhet kan man ändå säga att det här är en tacksam bransch att jobba i. Sett över hela det senaste året ha vi ökat vår försäljning med runt ett par procentenheter, Stefan Bergman, butikschef på Citygross i Växjö. Foto: Hans Nilsson