NYHETER 2021-2-27 KL. 18:25

Lohilo satsar på Kina: ”Vi vill etablera oss i hela Asien”

Av Hans Nilsson

Lohilo satsar på Kina: ”Vi vill etablera oss i hela Asien”
- Det är en dröm för oss att lansera vårt varumärke i Kina, förklarar vd:n för Lohilo, Tyrone Andersson. Foto: Pressbild, Lohilo

VÄXJÖ. Lohilo i Växjö, tidigare känt som Alvestaglass AB, går på offensiven rejält. Nu startar man försäljning av funktionella produkter i Kina via Taobao, en av världens största e-handelsplattformar.- Det här ett fantastiskt genombrott för oss. Vi har fokus på åtta regioner i Kina med 200 miljoner invånare totalt, men vi vill etablera oss i hela Asien, säger Tyrone Andersson, vd för Lohilo.
Lohilo med huvudkontor på Nylandavägen och med produktion på Verkstadsgatan i Växjö säljer glass och funktionella livsmedel.
Bolaget var i flera år en glassproducent som hade som mål att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Men sedan april 2019 har man satsat stort på produkter inom functional food.

Nu har man varumärken som till exempel Lohilo, Alvestaglass, Häagen-Dazs, NICK’s, Bubbies och Järnaglass i portföljen. I november 2019 bytte företaget namn från Alvestaglass till Lohilo Foods och samma år omsatte man nära 140 miljoner kronor.
Den 26 oktober 2020 introducerades Lohilo på börsen och noterades på Nasdaq First North. Nu tar Lohilo nästa stora steg och startar försäljning i Kina via e-handelsplattformen Taobao.
Det ägs av Alibaba Group Holding Limited som är ett av världens största e-handelsföretag tillsammans med bland andra Amazon.
Plattformen Taobao.com erbjuder försäljning online för företag direkt till konsument i Kina. Försäljningsstarten för Lohilo i åtta regioner i Kina började fredagen den 19 februari.
- Det är en dröm för oss att lansera vårt varumärke i Kina. Vi har arbetat intensivt en längre tid med att nå konsumenter på en av världens största e-handelsplattformar med våra funktionella produkter, förklarar vd:n för Lohilo, Tyrone Andersson.
- Nu hoppas vi att det här kan öppna upp hela den asiatiska marknaden för oss. Vi tror att formspråket i våra produkter med rosa och svarta färger och att bland annat Kollagen med naturliga proteiner som är bra för hår, hud och naglar passar väldigt bra i Kina, Japan och i hela Asien, lägger han till.

Nu siktar Lohilo på att utveckla sina produkterna ihop med sina lokala samarbetspartners i Kina.
- Vi vill använda den kinesiska marknaden för att lansera flera nya och innovativa funktionella produkter i år, säger Tyrone Andersson, som blev vd för Lohilo Foods i februari 2020 och då efterträdde Richard Hertvig, grundare och vd för bolaget sedan 2008.

hans nilsson