NYHETER 2021-4-4 KL. 14:56

Lohilo Foods har köpt Spångvalls glasskiosk: ”Vi vill satsa på Växjö”

Av Hans Nilsson

Lohilo Foods har köpt Spångvalls glasskiosk: ”Vi vill satsa på Växjö”
Nu har Lohilo Foods köpt Staffan Spångvalls Trudeluttglass-kiosk på Storgatan i Växjö. Den kommer se ut så här när den öppnar i början av maj. Foto: Pressbild, Lohilo Foods AB

VÄXJÖ. Det är Lohilo Foods AB i Växjö som har köpt Staffan Spångvalls glasskiosk på Storgatan. I början av maj öppnar de den nya kiosken med Lohilos produkter.
- Här får vi ett trippel-a-läge på Storgatan att visa upp vårt varumärke och våra produkter. Vi har stora planer på att satsa lokalt i Växjö och sponsra idrottsföreningar, säger Richard Hertvig, styrelseledamot och affärsutvecklare på Lohilo Foods.
Lohilo Foods AB i Växjö, tidigare känt som Alvestaglass AB, är stekhett nu.

Den 26 oktober 2020 introducerades Lohilo Foods på börsen och noterades på Nasdaq First North.
I slutet av februari i år startade man försäljning av funktionella produkter i Kina via Taobao, en av världens största e-handelsplattformar med fokus på åtta regioner i Kina med 200 miljoner invånare totalt.
Lohilo Foods har huvudkontor på Nylandavägen och fabrik på Verkstadsgatan i Växjö.

Nu har Lohilo Foods också köpt Staffan Spångvalls Trudeluttglass-kiosk på Storgatan i Växjö.
- Det blev ett snabbt köp, vi ska bygga om kiosken så den får en tydlig varumärkesskyltning med Lohilos produkter. Senast i början av maj planerar vi att öppna den och ha öppet till september, säger Richard Hertvig, grundare och före detta vd för Lohilo/Alvestaglass.
Från det lilla lokala i Växjö till den stora världen - det verkar vara Lohilo Foods själ.
- Vi är ett företag med en worldwide brand där det lokala är superviktigt. Köpet av glasskiosken är början på en stor lokal satsning där vi vill synas mer offentligt i Växjö på olika vis, förklarar Richard Hertvig.
- Vi är jättemåna om Växjö och vi vill bland annat sponsra lokala idrottsföreningar. Kiosken blir också ett första test, går det bra expanderar vi kanske den verksamheten i Växjö och i hela världen.

Bolaget var i flera år en glassproducent. Men sedan april 2019 har man satsat på produkter inom functional food. I november 2019 bytte företaget namn från Alvestaglass till Lohilo Foods och samma år omsatte man nära 140 miljoner kronor.

Nu har man varumärken som till exempel Lohilo, Alvestaglass, Häagen-Dazs, NICK’s, Bubbies och Järnaglass.
- Vår glasskiosk blir som en arm utåt mot Storgatan med allt folk. Läget är perfekt och vi kan visa upp våra produkter och vad vi jobbar med på Lohilo, berättar Richard Hertvig, som själv startade en glasskiosk på Storgatan i Växjö 2004.

hans nilsson


- Köpet av glasskiosken är början på en stor lokal satsning där vi vill synas mer offentligt i Växjö på olika vis, förklarar Richard Hertvig på Lohilo Foods. Foto: Pressbild