Klik venligst
NYHETER 2020-11-27 KL. 11:32

Julkampanj starten på att ta fram ett platsvarumärke

Av Hans Nilsson

Julkampanj starten på att ta fram ett platsvarumärke
- Vi har startat arbetet med att ta fram ett platsvarumärke för Alvesta, det som är vår själ, samtidigt som vi sprider julglädje i dessa mörka coronatider, säger Ola Agermark, näringslivsansvarig på Alvesta kommun. Foto: Alvesta kommun

ALVESTA. Nu lanserar Alvesta kommun arbetet med att ta fram ett platsvarumärke inför 2021.Man börjar med en julkampanj där folk uppmanas att skriva vad de tycker är bäst med kommunen på lappar som de hänger på julklappar vid julgranarna i Alvesta, Grimslöv, Moheda och Vislanda.
- Det här är ett bra sätt att uppmärksamma att vi har startat arbetet med att ta fram ett platsvarumärke för Alvesta, det som är vår själ, samtidigt som vi sprider julglädje i dessa mörka coronatider, säger Ola Agermark, näringslivsansvarig på Alvesta kommun.

I början av mars i år skrev Lokaltidningen om att Alvesta kommun ska få ett eget platsvarumärke.
Kommunen förklarar det med att alla platser har ett varumärke. Det man förknippar med platsen kallas för platsvarumärke och ägs gemensamt av alla som bor och verkar på platsen.
Det är främst Alvestaborna själva som ska bestämma vad varumärket ska innehålla.
- Vad är det som gör att man vill bo och arbeta i Alvesta och ha företag här eller vill besöka kommunen? Det är det vi vill veta, förklarade Ola Agermark i Lokaltidningen.

Det här uppdraget kommer från politikerna i Alvesta. De vill ta fram ett platsvarumärke för Alvesta kommun som kan locka folk att flytta till Alvesta, söka jobb, starta företag och besöka Alvesta.
- Vi ser att det blir allt viktigare att vi tar fram ett platsavarumärke för hela vår kommun som alla kan ha nytta och känna sig stolta över säger Per Ribacke (S), kommunstyrelsens ordförande i Alvesta kommun.

Alvesta kommun kommer att lansera arbetet med platsvarumärket med en julkampanj i december.
Frågan som invånarna ska svara på är: Vad är bäst med Alvesta kommun?
Vid julgranarna i Alvesta, Grimslöv, Moheda och Vislanda finns det lappar från och med den 27 november till den 24 december. På dem kan man skriva vad man tycker är bäst med Alvesta kommun.
Lapparna hänger man sedan på stora röda och gröna julklappar gjorda i trä av arbetsmarknadsavdelningen. De här lapparna kommer att samlas in av arbetsmarknadsavdelningen och sammanställas. Man kan även lämna sitt bidrag digitalt via kommunens hemsida.
Det här arbetet kommer sedan pågå under våren 2021. Kommunen fortsätter då att samla in och sammanställa åsikter om vad som är bäst med Alvesta kommun från invånare, föreningar, näringsliv och besökare.

Allt detta för att ta fram platsvarumärket för Alvesta kommun.
- Efter sommaren 2021 ska det vara på plats. Men det här är ingen slogan, utan det handlar om vår identitet och vad vi vill vara, säger Ola Agermark.
- Det kommer bli bilder, text och en logotype där man knyter ihop vad Alvesta kommun är bra på och vad vi står för. Det blir ett verktyg för att skapa stolthet och sammanhang och marknadsföra kommunen.





hans nilsson


Vid julgranarna i Alvesta, Grimslöv, Moheda och Vislanda finns det lappar där man kan skriva vad man tycker är bäst med Alvesta kommun. Lapparna hänger man på julklappar gjorda i trä av arbetsmarknadsavdelningen. Foto: Alvesta kommun