NYHETER 2020-3-31 KL. 09:45

”Det är vi som delar ut Lokaltidningen”

Av Hans Nilsson

”Det är vi som delar ut Lokaltidningen”
Några av tidningsutdelarna på Svensk Direktreklam tillsammans med personalchefen Mats Björk: Joseph Ayuk, Paul Edjessi, Henry Akason, Monira Yesmin, Jasika Jitu, Nabil Sarmer, Alphonse Fomo, Yassir Fakir. Foto: Hans Nilsson

VÄXJÖ. Varje vecka delas Lokaltidningen ut till 52 800 hushåll i Växjö och Alvesta - utan de 20 tidningsutdelare som har sina rötter i Afrika och Asien och som jobbar på Svensk Direktreklam i Växjö hade det inte gått.- Vi har aldrig behövt annonsera efter arbetskraft, säger Mats Björk, personalchef på Svensk Direktreklam.
De kommer från länder som Bangladesh, Kamerun, Marocko, Pakistan, Nigeria och Iran.
Varje vecka delar de ut flera hundra tusen tidningar och reklamblad åt Svensk Direktreklam på flera orter i olika kommuner i Kronobergs och Jönköpings län.
- De kommer till Sverige som studenter och jobbar extra hos oss när de studerar. När deras studier är slut erbjuder vi arbetstillstånd i två år till en början och fast jobb, berättar Mats Björk, distributions- och personalchef på Svensk Direktreklam på Arabygatan i Växjö.
- Arbetstillståndet kan förlängas ytterligare två år. Sedan kan det bli ett permanent uppehållstillstånd, vi har två anställda här som har gått den vägen.

Lokaltidningen är en av de tidningar de delar ut. Från sen eftermiddag varje fredag till söndag vid 15-tiden jobbar de med att dela ut Lokaltidningen till 52 800 hushåll i Växjö och Alvesta kommuner.
För det mesta går det alldeles utmärkt och folk är trevliga mot dem, men det händer att de bemöts på ett otrevligt sätt också.
- Någon gång varje vecka är folk aggressiva och ibland även rasistiska mot dem. De kan skrika till dem att de ska åka hem, till exempel, säger Mats Björk.
För det mesta går det alldeles utmärkt och folk är trevliga mot dem, men det händer att de bemöts på ett otrevligt sätt också.
När vi pratar med några av tidningsutdelningarna bekräftar de den bild Mats Björk ger av deras arbetssituation.
- Folk förstår inte alltid att vi ska dela ut Lokaltidningen även till dem som har ”nej tack till reklam”, tror Joseph Ayuk, en av tidningsutdelarna.
- Jag förstår inte svenska så bra jag, men jag kan ana vad de säger till mig, förklarar Henry Akason och lägger till:
- Men en del är väldigt trevliga också.
- Det finns en del som har ändrat sig när de har förstått vad det är för tidning, någon har till och med satt upp en lapp om att de vill ha Lokaltidningen, påpekar Jasika Jitu.

hans nilsson



Några av tidningsutdelarna på Svensk Direktreklam tillsammans med personalchefen Mats Björk: Joseph Ayuk, Paul Edjessi, Henry Akason, Monira Yesmin, Jasika Jitu, Nabil Sarmer, Alphonse Fomo, Yassir Fakir. Foto: Hans Nilsson



Några av tidningsutdelarna på Svensk Direktreklam tillsammans med personalchefen Mats Björk: Joseph Ayuk, Paul Edjessi, Henry Akason, Monira Yesmin, Jasika Jitu, Nabil Sarmer, Alphonse Fomo, Yassir Fakir. Foto: Hans Nilsson