NYHETER 2021-11-30 KL. 11:00

Alvesta SK vill bidra till hela Alvestas föreningsliv

Av Josefin Petersson

Alvesta SK vill bidra till hela Alvestas föreningsliv
Ronny Hansson är sedan ett par säsonger tillbaka marknadsansvarig i Alvesta SK. Foto: Josefin Petersson

ALVESTA. ASK kronan hette tidigare enkronan och det är ett gammalt koncept som har funnits länge. Publiken går in gratis och företagen går in och betalar ett antal kronor per åskådare, antingen, 1, 3, 5 eller 10 kronor per åskådare. Samtidigt gör de lite extra runt omkring för att locka åskådare, så som ansiktsmålning och godisregn för barnen. Matchen spelas den 3 december mot Osby IK.
– Det som är nytt för i år är att vi vill stötta och främja hela föreningslivet i Alvesta genom att vi av de pengar vi får in på matchen skänker 10 kronor per åskådare till fotbollen och till innebandy i Alvesta. Förhoppningen framåt är att kunna bidra till fler föreningar, samarbeten mellan föreningar tror vi kan gynna alla, säger Ronny Hansson, marknadsansvarig för Alvesta SK.

Responsen hittills från företagen har varit jättepositiv, flera av företagen stöttar redan idag föreningar i Alvesta, genom det här konceptet kan Alvesta SK underlätta för företagen. ASK kronan matchen spelas den 3 december mot Osby IK, det är ett motstånd som brukar locka både Alvesta och Osby supportrar till matchen. Ronny Hansson, berättar att det kommer att bli en tight och rolig match på alla plan, både sportsligt och i hallen.
– 2018 avslutade jag min karriär som aktiv spelare i Alvesta SK och tyckte då att föreningen var på väg åt fel håll, det var lite folk på träningarna och det smittade av sig på hela föreningen. Jag och min vän Oskar Martinsson presenterade en helt ny plan för både organisationen och det sportsliga för styrelsen och sedan åkte vi runt till företagen i Alvesta och presenterade våra nya målsättningar, säger Ronny Hansson, marknadsansvarig för Alvesta SK.

De jobbar just nu med att förbättra arenaupplevelsen och har bland annat gjort om introt som visas innan matchen, de spelar musik och försöker skapa en positiv känsla, det ska vara en upplevelse att komma till Alvesta för att se ishockey. När säsongen förra årets ställdes in på grund av pandemin, investerade de och köpte in nya målvaktsskydd till alla deras ungdomslag, det är dyrare att bli målvakt än utespelare och ekonomiska problem ska inte hindra unga hockeyspelare från att bli den typ av spelare de vill.
– Jag vill lyfta fram att vi är privilegierade med bra företag i Alvesta, det är de som gör det möjligt för oss att hålla på med och bedriva den verksamhet som vi gör idag. Det var många av företagen som fortsatte stötta oss förra säsongen trots att vi inte kunde spela, det är kul att se att samhället verkligen kan samarbeta när det gäller, säger Ronny Hansson, marknadsansvarig för Alvesta SK.

I talande stund toppar Alvesta SK tabellen i Division 2, men Ronny Hansson berättar att de har stor respekt och är ödmjuka inför uppgiften, det är många lag i Division 2 som satsar uppåt till Division 1, så även Alvesta SK.
– Vi har som mål att vara bland det främre lagen när det är dags för kvalserie, dessutom är målet inom tre år att kunna gå upp i division 1. Inom 10-15 år hoppas vi även kunna ta klivet upp i Hockey Allsvenskan. Hockey ska utövas, men det är så mycket mer, vi vill skapa bra hockeyskola för hockeyspelare men även för individen. Att ta klivet till Division 1 kräver mycket. Division 1 är första målet, sedan Hockey Allsvenskan och sedan vill vi såklart ta steget till SHL. Men jag tror det är viktigt att ta ett steg i taget, säger Ronny Hansson, marknadsansvarig för Alvesta SK.

Josefin Petersson