Stark försäljningstillväxt hos klädföretag
Av Thomas Edgren
Lindex presenterade nyligen sin delårsrapport för tredje kvartalet och årets första nio månader. Modeföretaget visar stark försäljningstillväxt för samtliga marknader och affärsområden och redovisar bästa resultatet någonsin för tredje kvartalet.
Under tredje kvartalet ökade Lindex försäljningen i fysisk butik med 7,4 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Foto: Lindex
Lindex rörelseresultat för tredje kvartalet 2021 ökade med 90 MSEK och uppgick till 301 MSEK, vilket är en ökning med 43 procent jämfört med samma period föregående år och 145 procent jämfört med 2019 (211 MSEK 2020, 123 MSEK 2019).
Lindex rörelseresultat för årets första nio månader uppgick till 463 MSEK, vilket är mer än fördubbling mot både föregående år och 2019 (199 MSEK 2020, 188 MSEK 2019).
Fortsätter digital tillväxt
- Jag är mycket stolt över att presentera Lindex bästa resultat någonsin för tredje kvartalet. Vi fortsätter vår starka digitala tillväxt och tillsammans med stärkta marginaler och god kostnadskontroll kan vi summera ett fantastiskt resultat för både tredje kvartalet och årets första nio månader”, säger VD Susanne Ehnbåge.
Ökade försäljning i fysisk butik
Lindex totala försäljning för tredje kvartalet ökade med 13,5 procent i lokala valutor och med 13,3 procent i SEK. Jämfört med motsvarande period 2019 ökade försäljningen med 12,4 procent i lokala valutor och med 9,7 procent i SEK.
Under tredje kvartalet ökade Lindex försäljning i fysisk butik med 7,4 procent jämfört med motsvarande period föregående år och var i nivå med tredje kvartalet 2019. Lindex fortsatte sin starka tillväxt online med en försäljningsökning på 54,5 procent under kvartalet. Totalt utgjorde den digitala försäljningen 17,9 procent av Lindex försäljning under tredje kvartalet, jämfört med 13,2 procent samma period föregående år.
Källas: Lindex