EXTRAMATERIAL 2021-10-6 KL. 09:00

Så kan företag skapa djurvänliga kontor

Av Thomas Edgren

Sedan Folkhälsomyndigheten tog bort rådet att arbeta hemifrån kommer allt fler successivt återgå till sina arbetsplatser. Samtidigt har rekordmånga skaffat hund det senaste året och arbetsgivare kan stå inför beslutet att tillåta eller inte tillåta sällskapsdjur på kontoret.

Så kan företag skapa djurvänliga kontor
Att en företagare kan erbjuda djurvänliga kontor kan i framtiden bli en del av anställningsvillkoren. Foto: Royal Canin.

Sex av tio amerikanska företag uppger i en undersökning att de vill göra kontorslivet mer flexibelt för hundägare. Bland yngre medarbetare kan möjligheten att ta med sällskapsdjur till kontoret vara avgörande för valet av arbetsgivare.

”Gränsen mellan hem och jobb förändrad”
Hos Royal Canin utgör djurvänliga kontor en viktig del av arbetsplatskulturen. Företaget delar här med sig av tips på hur du som arbetsgivare kan anpassa arbetsplatsen och tar hänsyn till de fyrbenta vännernas välmående.
- Gränsen mellan hem och jobb har förändrats de senaste 18 månaderna. Nu står vi inför ett nytt skede där en annan flexibilitet än de klassiska kontorsnormerna efterfrågas, säger Tessi Romell, vd på Royal Canin Nordics.

Majoriteten planerar välkomna sällskapsdjur
I en undersökning bland 500 amerikanska chefer uppger sex av tio företag i USA att de vill göra kontorslivet mer flexibelt för sällskapsdjursägare efter pandemin. En annan undersökning visar att en av två i generation Z, och en av tre millennials, överväger att söka andra jobb efter pandemin om arbetsplatsen inte välkomnar sällskapsdjur.

Läs på och tänk till
- Jag skulle rekommendera arbetsgivare att tänka till kring frågan om djurvänliga kontor. Att som arbetsgivare erbjuda flexibla lösningar och bidra till balans mellan medarbetarnas arbetstid och deras privata tid tror jag kommer vara en konkurrensfördel i allt större utsträckning, säger Tessi Romell.

Hundar en del av arbetsplatskulturen
På Royal Canins Nordenkontor i Köpenhamn utgör hundar en del av arbetsplatskulturen. På kontoret finns ett hundrum där ljussättning, luft och bakgrundsmusik är anpassade efter hundarnas bästa. Innan en medarbetare tar med sin hund till kontoret för inskolning så skriver ägaren under ett avtal som ställer krav på vaccinationer, rumsrenhet och hundens beteende.

En tydlig policy
- Om en verksamhet beslutar sig för att tillåta att medarbetarna tar med sin hund till kontoret är det viktigt att det finns en tydlig policy, säger Tessi Romell.
Jonas Dahlqvist arbetar på ekonomiavdelningen på Royal Canin och tycker att hundarna tillför glädje men även en lugnande miljö. Hundarnas närvaro leder dessutom till ökad gemenskap medarbetarna emellan.
- Vi har ett öppet kontorslandskap där hundar tillåts, men vi har även djurfria avdelningar, säger Jonas Dahlqvist, Finance Associate på Royal Canin.

Prioritera det som är bäst för hunden
Det är ett stort ansvar för den som vill ha med sin hund till sin arbetsplats. Hunden måste vara tränad och redo och må bra av alla de intryck som en djurvänlig arbetsplats innebär.
- En hund som har vuxit upp under en pandemi och haft ett skyddat liv under sin första levnadstid, kan bli stressad över nya saker den ser.

Bör få träna i olika miljöer
För att förbereda hunden bör den få träna på att vistas i olika miljöer och att klara av att lämnas av sin husse eller matte, ensam eller i en annan ”flock”, utan att bli osäker och börja gnälla, skälla eller yla. Det viktigaste är att utgå från hundens individuella förutsättningar, säger Åsa Dufva husdjursagronom på Royal Canin.

Källa: Royal Canin


Åsa Dufva, husdjursagronom på Royal Canin är en av dem som gillar att ta med sin hund till jobbet. Foto: Royal Canin


Royal Canins tips på hur en policy tas fram på bästa sätt:
1. Skapa ett dedikerat team
Det är bra om teamet består av medarbetare från HR, någon med juridisk kompetens och representanter från olika delar av organisationen. För att inkludera allas åsikter och engagemang kan en enkät skickas ut till alla medarbetare. Denna kan innehålla vilka sällskapsdjur som avses, hur ofta de ska få vara på kontoret samt vilka regler som är viktigast för ägarna respektive de medarbetare som inte äger sällskapsdjur.
2. Ta fram en tydlig policy
Vilka sällskapsdjur är det som får vara på arbetsplatsen? När och hur ofta? Var får sällskapsdjuren vistas? Dessutom bör policyn inkludera en process som beskriver hur eventuella problem ska hanteras
3. Skriv avtal med medarbetarna
Ta även fram ett avtal som medarbetare som vill ha med sina hundar och katter på arbetet kan underteckna. Detta för att garantera att de är införstådda med policyn och de förutsättningar som gäller.