EXTRAMATERIAL 2023-9-6 KL. 15:34

Norwegian med 2,1 miljoner passagerare i augusti

Av Josefin Petersson

Norwegian med 2,1 miljoner passagerare i augusti
Foto: Pressbild

I augusti hade Norwegian 2,1 miljoner passagerare och en kabinfaktor på 85,2 procent. Regulariteten var särskilt hög där 99,6 procent av de planerade flygningarna genomfördes. Under krävande förhållanden som stormen «Hans» och problem med flygtrafikledningen i Storbritannien, satte Norwegian in extra avgångar för att hjälpa att resenärer att komma fram till sina destinationer.

– Trafiksiffrorna för den här månaden är bra. Med hösten på ingång ser vi att det fortfarande är många som vill flyga till våra populära destinationer, samtidigt som affärsresenärerna återvänder efter sommaren. Höstkampanjerna har tagits emot väl och bokningarna de kommande månaderna ser bra ut, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Norwegian hade 2 141 613 passagerare i augusti, 7 procent mer än samma månad förra året. Kapasiteten (ASK) var på 3 527 miljoner säteskilometer medan faktisk passagerartrafik (RPK) var på 3 006 miljoner säteskilometer. I augusti hade Norwegian i genomsnitt 80 flygplan i drift och 99,6 procent av de planerade flygningarna genomfördes. Driften påverkades av tekniska problem vid flygtrafikledningen i Storbritannien den 28 augusti vilket resulterade i stora förseningar och hela 40 procent av de inställda avgångarna under månaden. Punktligheten som mäter andel avgångar som går inom 15 minuter efter ordinarie tidtabell var 82,4 procent i augusti. Trots detta landade 98,0 procent av alla flygningar enligt i tidtabell eller inom en timme senare, vilket är den högsta siffran hittills i år.

– Driften den här månaden påverkades av oförutsedda händelser som stormen «Hans» i Skandinavien och tekniska problem hos flygtrafikledningen i Storbritannien. Jag är glad över att vi kunde sätta in extra flygningar från Oslo till Bergen och Trondheim för att hjälpa resenärer att komma fram till sina destinationer, men även att vi kunde sätta in extra avgångar för att hjälpa passagerare till och från Storbritannien i samband med problemen med flygtrafikledningen där, fortsätter Karlsen.

Stabil drift och positiv bokningstrend
Utsikterna för hösten fortsätter att vara positiva för Norwegian. Kapaciteten har anpassats för att möta säsongsvariationer i efterfrågan under vinterhalvåret. Nästa vecka blir flygbiljetter för sommarprogrammet 2004 tillgängliga och i november lanseras flera nya destinationer.

– Förutom en fortsatt positiv bokningstrend, särskilt till populära semesterdestinationer och på våra inrikeslinjer, är det mycket positivt som är på gång hos Norwegian. Samarbetet med Strawberry kommer att ge fler valmöjligheter för våra passagerare. Dessutom visar avtalet med försvarssektorn att Norwegian har ett attraktivt erbjudande. Vi är dock bekymrade över att avgifterna på norska flygplatser kan komma att höjas och den negativa effekt det kan få för våra kunder, avslutar Karlsen.

Ämnen
Media, kommunikation Turism Transport Resor Flygtrafik
Norwegian är ett av Nordens största flygbolag och ett av Europas ledande lågprisbolag med cirka 4500 anställda. Bolaget erbjuder ett omfattande linjenät mellan de nordiska länderna och destinationer i Europa.

Sedan bolaget bildades 2002 har över 300 miljoner passagerare flugit med Norwegian. Ambitionen har alltid varit att erbjuda billiga flygbiljetter och ökad valfrihet under resan.

Norwegian vill vara drivande i flygets gröna omställning. Målet är att minska koldioxidutsläppen med 45 procent senast 2030. För att nå dit förnyar bolaget flygplansflottan, främjar förnybara flygbränslen, minskar och återvinner avfall samt använder väder- och vinddata för effektivare flygningar som minskar bränsleförbrukningen. Norwegian vill vara det mest hållbara valet för passagerarna.