EXTRAMATERIAL 2022-11-23 KL. 08:00

Magasin läggs ner

Av Thomas Edgren

Aftonbladet gör en stor omläggning av feature 2023. Tre magasin läggs ner och huvudtidningen stärks med mer helgläsning.

Magasin läggs ner
Som en konsekvens av att allt fler läsare väljer att ta del av Aftonbladets featurejournalistik online läggs de tre magasinen Söndag, Klick! och Härligt hemma ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Foto: Aftonbladet.

Som en konsekvens av att allt fler läsare väljer att ta del av Aftonbladets featurejournalistik online läggs de tre magasinen Söndag, Klick! och Härligt hemma ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Varumärkena kommer dock att leva vidare dels i Aftonbladets huvudtidning.


- Featurejournalistiken är viktigare än på många år, men vissa magasinsformat tappar kraftigt, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
-
Featurejournalistiken har under senaste åren blivit alltmer digital. Aftonbladet har satsat online på matsajten Godare, återuppväckt varumärket inom hälsa, Wellness, och byggt vertikalerna Min Ekonomi, Family, Kungligt och Härligt hemma. Inom Plus är tester, motor och relationer bland de mest framgångsrika ämnena.

Men för printmagasinen är situationen en annan. Skenande papperspriser, ökade kostnader för produktion och ett vikande intresse från läsarna har gjort att magasinen Söndag, Klick! och Härligt Hemma tappat i lönsamhet och läggs ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Istället kommer varumärkena att leva vidare i Aftonbladets huvudtidning.

- De som köper Aftonbladets papperstidning är läsare som gärna tar del av inspirerande recept, inredning och hälsotips. Men de köper inte magasinen i lika hög grad längre. Därför är det naturligt för oss att göra deras Aftonbladet till en bredare produkt, säger Lena K Samuelsson.
-
Aftonbladet Prints stora titlar, som TV, Kryss & Quiz, KryssExtra, NostalgiKryss och Sportbladets Biblar kommer att finnas kvar i ställen.

- Vi står mitt i en digitalisering av mediebranschen och rådande situation med höga produktionspriser skyndar på den. Det finns ingen anledning att stå still i ett sådant läge. Det ligger i Aftonbladets DNA att tänka nytt och det gäller inte minst vår papperstidning som senaste året lagt om hela produktionen och distributionen, säger Lena K Samuelsson.