EXTRAMATERIAL 2021-10-14 KL. 15:00

Hur säker är bilen?

Av Thomas Edgren

Folksams trafikforskning bidrar till färre trafikskador, större säkerhet på vägarna och därför också lägre kostnad för bilförsäkringar. Nu släpper Folksam årets rapport av Hur säker är bilen?

Hur säker är bilen?
Nu släpper Folksam årets rapport av Hur säker är bilen?

Bilmodellen har stor betydelse för vilka konsekvenser en olycka får. Det framgår av rapporten ”Hur säker är bilen?” där Folksam listar de säkraste bilarna. Listan är baserad på verkliga olyckor och på krocktester i Euro NCAP.

Flera modeller från Volvo i topp
I årets rapport fick 55 modeller högsta resultat vad gäller krocksäkerhet baserat på Folksams analys av verkliga olyckor. Sju av dessa modeller får utmärkelsen Bra val då de också har ett effektivt whiplashskydd samt antisladdsystem och autobroms som standard. Fem av dessa är modeller från Volvo och övriga två är från Mercedes och Toyota.

Topplistan över säkra bilar
• Mercedes E-class 15-16
• Toyota RAV4 15-18
• Volvo S60/V60 10-18
• Volvo S80/V70 10-16
• Volvo S90/V90 16-
• Volvo V40 12-19
• Volvo XC60 08-17

Gör ett bra val
Listan, som kan studeras på Folksams hemsida, omfattar cirka 900 bilmodeller. Ovanstående sju modeller får utmärkelsen ”Bra val” baserat på våra Folksams egna analyser av verkliga olyckor. Ytterligare 171 får utmärkelsen på basis av krocktestresultat från Euro NCAP.

Om du gör ett ”Bra val” med hjälp av listan, så bidrar du till ökad trygghet på vägarna, färre trafikskador, lägre kostnader för skador och därmed lägre trafikförsäkringspremier.

Trafikolycksfallsbas
När Folksam arbetar med "Hur säker är bilen?" är första steget att analysera alla polisrapporterade bil mot bil-krockar i Sverige. De ingår i den nationella trafikolycksdatabasen STRADA. Då får man reda på hur stor andel som skadas i en viss bilmodell jämfört med motpartsbilarna. Redan efter ett ganska lågt antal krockar, motsvarar de medelbilen när det gäller vikt och storlek.

Näste steg är att ta reda på vilka skador personerna i bilen får. Också i det här fallet hämtas fakta från den nationella trafikolycksdatabasen STRADA, där sjukvårdsrapporter med information om personskador analyseras för varje bilmodell.

Byggt upp kunskap
Folksam har under lång tid byggt upp kunskap om hur stor risk det är att olika typer av personskador leder till bestående besvär. Till exempel är risken för invaliditet klart större för en skallskada jämfört med en revbensfraktur. Därför får en bilmodell sämre resultat om antalet skallskador är högt i förhållande till antalet revbensbrott.

Leder till bestående men
I det tredje steget kombineras till slut skaderisken – första steget – och risken för att en skada ska leda till bestående men – steg två – för att beräkna den relativa risken att få en skada som leder till död eller invaliditet i en given bilmodell jämfört med medelbilen.
Bilar i trafiken körs av levande människor med olika körstilar och en annan av Folksams studier visar att personer med en viss körstil tenderar att köra vissa typer av bilar.

Källa: Folksam

Fotnot. På www.folksam.se, länken tester och goda råd hittar du övriga bilar på säkerhetslistan.