EXTRAMATERIAL 2021-10-19 KL. 10:50

Hållbar mat - dyr och svår att hitta

Av Thomas Edgren

Svenskarna anser att det är deras eget ansvar att äta hållbar mat och att det krävs för att tackla klimatkrisen och hoten mot naturen. Utmaningen är att hitta de hållbara alternativen, som anses vara dyra och svåra att hitta i butiken. Det visar en ny undersökning av WWF i nio europeiska länder, varav Sverige är ett.

Hållbar mat - dyr och svår att hitta
Anna Richert är matexpert vid Världsnaturfonden. Foto: Saga Sandin.

– Mat står idag för en fjärdedel av de globala utsläppen av växthusgaser och det är svårt att minska utsläppen från livsmedelssektorn. Men alla sektorer måste bidra, därför behöver vi göra det enkelt att äta hållbart och det snabbt, säger Gustaf Lind, generalsekreterare WWF.

Frågat personer 18-65 år
WWF har ställt frågor till personer mellan 18 och 65 år i nio europeiska länder (Belgien, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Portugal, Storbritannien, Sverige och Österrike) som en del av det EU-finansierade projektet Eat4Change. Syftet med projektet är att engagera människor till att välja mer hållbar mat.

– Det är förvånande att bara en låg andel av svenskarna anser att matbutikerna och restaurangerna har ett ansvar. Det är ju i livsmedelsbutiker och restauranger som de flesta gör sina aktiva matval, säger Anna Richert, senior matexpert WWF, som är positiv till breda branschsamarbeten för att skapa matmiljöer som underlättar hållbara och hälsosamma matval.

Inte tydligt vad som är hållbart
Varannan svensk anser att det inte är tydligt i affärer och restauranger vad som är hållbar mat . Var femte menar att det är tillgången på hållbar mat som främst hindrar. Det är fler äldre än yngre som tycker att det är otydligt vad som är hållbar mat. Det främsta hindret mot att välja hållbar mat är att den anses vara dyr. Detta syntes särskilt bland de som är under 25 år och i gruppen 36-45 år (där barnfamiljerna är i majoritet).

Genomgripande arbete i handeln
–Det är uppenbart att det finns flera hinder för hållbara matsystem som borde vara lätta att undanröja. Ökad kunskap hos konsumenter måste gå hand i hand med ett genomgripande arbete inom dagligvaruhandeln. Det krävs också ett politiskt ledarskap för att göra det lätt att göra rätt. I flertalet undersökningar har det visats att konsumenterna vill ha vägledning, nu är det dags, avslutar Anna Richert.

40 procent till matproduktion
En majoritet av svenskarna anser att Sveriges matproduktion belastar miljön mindre än andra länders matproduktion. Och att länder utanför EU är sämre än EU-länderna själva. Idag används 40 procent av jordens beboeliga marker till att producera mat, och jordbruket är den största drivkraften bakom förlust av biologisk mångfald. Vi har långt kvar till schysst, hållbar mat för alla.

Källa: WWF



En majoritet av svenskarna tycker det är svårt att hitta de hållbara alternativen i butiken, enligt WWFs nya undersökning. Foto: Pixabay


Fakta om undersökningen
Undersökningen har gjorts av den oberoende marknadsundersökningsbyrån Savanta ComRes. Enkäten besvarades av 11 439 vuxna i nio europeiska länder, varav 1074 besvarade enkäten i Sverige och Storbritannien (2063). Uppgifterna vägdes i varje land efter ålder, kön, region för att vara nationellt representativa. Alla länder viktades för att vara lika representerade i den sammanlagda europeiska summan. I Sverige besvarades frågorna av personer mellan 18 och 65 år, under perioden 24 februari till 22 mars 2021. Analys av det svenska resultatet är gjord av Kantar Sifo.