EXTRAMATERIAL 2023-3-3 KL. 19:44

Företagsspalten: Vad innebär digitalisering och automatisering av redovisning

Av Josefin Petersson

Företagsspalten: Vad innebär digitalisering och automatisering av redovisning
Foto: Pixabay

Kommer vi att förlora jobbet? Kommer datorerna att ta över? Det är redan på väg att hända men vi tror att med rätt fokus på rätt saker kommer vi som redovisningsbyrå inte bara överleva utan till och med utvecklas till något mycket bättre. Låt oss låta datorerna göra det monotona så tar vi hand om det kreativa istället.

Vad menar vi med ”digitalisering av bokföring”?
Att digitalisera bokföringen har varit ett hett ämne under många år i redovisningsbranschen. Det man tidigare menat när man pratar om digitalisering är att gå från papper till dator. Det finns väl ingen byrå som idag jobbar med bokföring i pappersformat. Alla använder något slags affärssystem. På senare år har digitalisering fått en annan betydelse. Idag menar man att helt enkelt allt ska vara digitalt. Det vill säga alla underlag till bokföringen också. Kvitton kommer in digitalt direkt ifrån butiken in i systemet och leverantörsfakturor skickas in via e-faktura eller PDF.

Vi har inte riktigt kommit hela vägen. Speciellt inte när det kommer till kvitton. Där får vi fortfarande kvitton på papper som vi sen digitaliserar genom att ta ett foto på det. Men kvittot måste ändå sparas i sitt originalutförande och där har vi en bit kvar. Men även om vi har en bit kvar så har vi kommit väldigt långt de senaste fem åren.

Vi på DIgiM har digitaliserat allt vi tar emot i form av underlag. Om du som klient får det på papper så kommer det i alla fall till oss digitalt. Det betyder också att allt finns lagrat digitalt och man kan snabbt hitta underlaget och även kontrollera transaktionerna i bokföringen väldigt enkelt.

Men automatisering av bokföring då?
Finns det verkligen automatiserad bokföring idag? Jag skulle vilja säga att det inte finns det. Mycket kan man automatisera men alla system kräver fortfarande handpåläggning och kontroll. Att fakturera kan man automatisera ganska långt om man tex har fast pris i form av abonnemang. Men har man inte det så krävs det manuell handpåläggning.

När det gäller kvitton så måste du fortfarande kontrollera uppgifter och välja vilken slags kostnad det är. Detsamma gäller leverantörsfakturor. Mycket kan tolkas och för-konteras men du måste fortfarande idag kontrollera att uppgifterna stämmer.

Sakta men säkert så rör vi oss mot en större automatisering av bokföringen. Men innan AI har blivit tillräckligt smart så kan vi inte helt förlita oss på det. Sen kommer det alltid finnas saker som AI inte kommer kunna hantera. En AI kan inte avgöra vilka slags kostnader som är avdragsgilla i din verksamhet tex. Den kommer heller inte kunna vet om den där resan du gjorde verkligen var en resa för företaget eller privat. Regler och lagar förändras hela tiden och de tillämpas olika beroende på en mängd olika faktorer. Därav kommer aldrig bokföring kunna automatiseras hela vägen.

Men däremot finns det mängder med uppgifter som kan automatiseras och gör så även redan. Ju mer system och appar pratat med varandra ju mindre jobb kommer vi behöva göra. Som ett exempel så måste vi fortfarande skicka AGI filen till skatteverket. Logga in på skatteverket och sedan lämna in den och signera. I framtiden skulle man kunna signera med Bank-id redan i sitt löneprogram och sedan lämna in den direkt till skatteverket.

Bankfiler är också sådant som man idag måste hantera i flera steg. Det finns en del kopplingar som fungerar med signering direkt i system istället för på banken. Men det borde vara standard i alla system som skapar bankfiler.

Betyder det att jag kan göra det själv?
I och med automatisering och digitalisering av bokföring så kan man göra väldigt mycket själv. Det som krävs för att man ska kunna göra det dock är att man har kunskap i avdragsrätt, skattelagstiftning och god redovisningsed. Vem som helst kan lära sig att en hyresfaktura ska konteras på ett visst vis. Men alla vet kanske inte att man inte har avdragsrätt för moms på en hyresfaktura som faktureras i förskott förrän den betalas eller perioden den avser infaller. Detta är ett typexempel där det kan bli fel.

Många små fel kan leda till stora konsekvenser om det blir en kontroll och skatteverket vill ta ut skattetillägg. Och även om man inte blir straffad med skattetillägg så han man kanske levt i tron att man har pengar sm man egentligen inte hade. Det är ingen rolig situation.

Men visst kan man göra mycket själv och vi uppmanar också våra kunder att göra vissa saker själva. Dels för att man själv bör vara insatt i sin egen ekonomi men också för att frigöra vår tid så att vi kan analysera siffrorna och ge tips och råd på förbättringar istället.

Vad tror vi om framtiden och vår roll i den?
Med mer och mer automatisering och digitalisering så tror vissa att vår yrkesgrupp kommer att förlora jobbet. Att datorerna kommer ta över vårt arbete. Den förändringen har redan börjat men den har gått mycket långsammare än vad vi trodde ifrån början. Har vi fokus på rätt saker så tror jag att vi kommer få behålla jobben dock. Vi som redovisningskonsulter bidrar med så mycket mer än att bara lämna in uppgifter till myndigheterna och kontera underlag. Men jag tror att det kommer bli viktigare och viktigare att fokusera på mervärde och inte bara ren bokföring.

Där jobbar vi på DigiM ständigt med att utveckla vår affärsmodell och erbjuda andra tjänster i form av rådgivning och coaching. Rådgivning och coaching som ska hjälpa våra klienter att utveckla sig själva och sina företag till något som de kan vara stolta och glada över. Det ger oss mycket mer glädje samtidigt som det ger enorm glädje för våra kunder.

Källa: digim.se


Alexander Malmström, digim.se