Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Allians för Växjö befarar att Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill lägga ned flygplatsen i Växjö.
- Vi vill inte subventionera charterresor med kommunala bidrag, men vi vill ha kvar beredskapsflyget, säger Maria Garmer, kommunalråd för Vänsterpartiet.
Växjö Småland Airport i Öjaby, där Växjö kommun är delägare, har problem med ekonomin.
Flygplatsen kom tidigare i år in med en förfrågan till kommunen om ytterligare ägartillskott.
Prognosen visade att det egna kapitalet är förbrukat första kvartalet 2025 om inga förändringar görs. Konkurshotet låg i luften.
Allians för Växjö med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna fördubblade därför kommunens tillskott till 8,4 miljoner kronor i sin budget för 2025.
I den summan ingår 3,8 miljoner kronor som man vill skjuta till ytterligare för att säkra en flyglinje till Stockholm.
Socialdemokraterna fick med sig Vänsterpartiet och Miljöpartiet på ett tillskott från kommunen på maximalt 4,2 miljoner kronor för 2025.
Ett utökat driftbidrag var nödvändigt för att undvika en konkurs, slog kommunalrådet Malin Lauber (S) fast.
Anton Olsson (M), oppositionsråd, tyckte det var bra att Socialdemokraterna vill ta ansvar för flygplatsen.
- Men det är beklämmande att de inte sätter ner foten mot Miljöpartiet och Vänsterpartiet som vill avveckla flygplatsen, förklarade han i Lokaltidningen nyligen.
Vänsterpartiet gick med på att skjuta till 4, 2 miljoner kronor till flygplatsen för att undvika en konkurs.
- Vår hållning har hela tiden varit att vi ska ha kvar beredskapsflyget. Därför kan vi inte acceptera att flygplatsen går i konkurs, säger Maria Garmer.
- För att säkra beredskapsflyget är vi med på ett extra bidrag under ett år.
- Men förutsättningen för att de får tillskottet är att flygplatsen kommer tillbaka innan årets slut och redovisar en plan för en budget i balans inom tre år.
Vänsterpartiet tycker däremot inte att den kommersiella delen av flygplatsen är kommunens ansvar.
- Om man vill ha kvar Stockholmsflyget kan näringslivet gå in och ta ansvar för det.
- Men vi har ett ansvar för klimatet och då bör man inte bidra till ökat resande med flyg, utan vi behöver satsa mer på järnvägen, tycker Maria Garmer.
hans nilsson