Snart slut med elsparkcyklar på trottoaren
Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Från den 1 september i år är det inte längre tillåtet att köra elsparkcyklar på gångbanor. Det meddelade regeringen nyligen.- Det är ingen mänsklig rättighet att köra elsparkcykel på trottoaren, så nu är det slutkört, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) från Växjö på en presskonferens.
Från den 1 september blir det förbjudet att köra elsparkcykel på gångbanor - och att parkera elsparkcykeln på gång- och cykelbanor. Foto: Hans Nilsson
Sedan tidigare har regeringen meddelat att det från och med den 1 september i år blir förbjudet att parkera elsparkcykeln på gång- och cykelbanor.
Men för ett tag sedan berättade infrastrukturminister Tomas Eneroth på regeringens sommarfika att elsparkcyklar från den 1 september dessutom inte får köras på gångbanor.
Enligt ministern är skälet till den nya reglerna att elsparkcyklarna utgör en ökad risk för olyckor. De nya reglerna betyder att man kan bli bötfälld om man kör elsparkcykel på gångbanor.
Men beskedet om förbud kritiseras nu av elsparkcykel-branschen som menar att detta försämrar trafiksäkerheten.
Elsparkcykelföretaget Voi tror exempelvis att regeln kan göra att det blir farligare i trafiken.
- Vi tror att det här innebär en risk för fler allvarliga olyckor. Vi är oroliga för vad detta betyder för trafiksäkerheten, säger Christina Moe Gjerde, chef i Norden på elsparkcykelföretaget Voi, i tidningen Ny Teknik.
Enligt den statistik företaget Voi lyfter fram sker runt fem procent av olyckorna på gångvägar, och 95 procent sker på vägar. Istället för att förbjuda elsparkcyklar på gångbanor borde man enligt Voi se till att den hastighetsbegränsning som redan gäller där efterlevs.
Branschen har kritiserats hårt sedan förra året då elsparkcyklar började bli vanliga i städer som Växjö. Moe Gjerde säger att hon har förståelse för att folk har upplevt att elsparkcyklarna lett till utmaningar på gångbanorna, men att den bästa långsiktiga lösningen är att bygga ut cykelinfrastrukturen.
hans nilsson