VÄXJÖ 2024-9-6 KL. 17:51

Natasha nobbade bud på en halv miljon i Draknästet

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Natasha Asimiadis från Gemla lyckades sälja in sin företagsidé till en av drakarna i Draknästet på SVT.
Men hon nobbade draken Evelina Anttilas bud på 500 000 kronor och 20 procent av bolaget.
- Vi låg extremt långt ifrån varandra, men det var jätteroligt att vara med och företaget har fått nya kunder efter programmet, säger Natasha Asimiadis.

Natasha nobbade bud på en halv miljon i Draknästet
- Jag gick inte in i programmet i tron att jag skulle få med mig en investering. För det är jättesvårt, säger Natasha Asimiadis. Foto: SVT


Torsdagen den 29 augusti fick 37-åriga Natasha Asimiadis från Usteryd utanför Gemla en jättechans att marknadsföra sitt företag Bauger inför svenska folket.
Natasha Asimiadis var med i Draknästet på Sveriges Television. Där får entreprenörer sälja in sin företagsidé inför en grupp av riskkapitalister, de så kallade drakarna.
Drakarna avgör sedan om de ska investera pengar i den företagsidé som entreprenörerna presenterat för dem.

Nyligen berättade Natasha Asimiadis i Lokaltidningen inför programmet hur hon upplevde det att vara med.
- Jag var supernervös när jag var med i programmet, jag hörde hur mitt hjärta slog. Det märktes säkert att jag var nervös, det här var utanför min comfort zone. Men man måste våga, förklarade Natasha Asimiadis.

För en vanlig TV-tittare märktes det inte att Natasha var nervös. Hon klev in i studion inför drakarna och gjorde en klockren presentation av företagsidén - en idé som erbjuder en plattform med en lösning för enklare kommunikation mellan begravningsbyråerna, leverantörerna och kunderna.
- Jag blev utsedd till veckans bästa pitch i Draknästet, berättar Natasha stolt.

Det är Filip Reineby, som kallar sig för den stammande retorikern, som hyllar hennes presentation på LinkedIn.
Bland annat lyfter han fram att hon lyckats hitta en mening som beskriver vem hon är, själva idén och bolaget i en enda mening:
”Death-Tec, en marknad som aldrig dör”.

Natasha valde också att berätta i TV-programmet om bakgrunden till sitt företag, Bauger.
Hennes pappa dog för över 20 år sedan när hon var 16 år. Med sig i studion hade Natasha ett inramat foto på sin pappa och henne själv när hon var liten.
- Jag funderade på om detta med min pappa skulle vara med i programmet, och jag pratade med min mamma om det. Det är ju en väldigt privat sak som jag gjorde offentlig i TV, men det kändes bra i efterhand, säger hon.
Natasha gick ut stenhårt och lade fram ett bud till drakarna på 2, 5 procent ägande i bolaget mot en investering på 500 000 kronor. Värdet på företaget: 20 miljoner kronor

Bara en av drakarna, Evelina Anttila, föll för Natashas företagsidé, men hon hade vissa reservationer.
- Jag tycker att det här är jättespännande, jag ser absolut ett behov. Det som jag tycker är svårt här är att du har alldeles för hög värdering, för du har ingen försäljning idag, klargör Evelina Anttila i programmet och fortsätter:
- Jag kommer inte tycka det är okej med 2, 5 procent för 500 000 i den fas du är i, då måste jag börja äta lite mer på ägarkakan.

Evelina Anttila ville ha 20 procent av ägandet i Bauger om hon skulle investera 500 000 kronor i bolaget.
- Jag vet att vi har en bra traction på det här, så jag kommer tyvärr tacka nej till det budet, svarar Natasha i programmet, som finns på SVT Play.

Natasha uppmanades av de andra drakarna att ge ett motbud.
- 500 000 för 4 procent, förklarade Natasha.
Det gick Evelina Anttila inte med på alls. Men hon var ändå uppmuntrande och förklarade att hon skulle hålla ett öga på Natasha och hennes företag.
Natasha är inte det minsta besviken över att det inte blev någon investering.
- Jag gick inte in i programmet i tron att jag skulle få med mig en investering. För det är jättesvårt, men hon la ett bud i alla fall, säger Natasha och fortsätter:
- Jag vet vad vi har för värde på bolaget, andra investerare har godkänt en högre värdering.
- Efteråt tänkte jag att jag skulle ha förhandlat med henne och frågat vad hon kunde bidra med i företaget, men jag var helt tom i huvudet då efter alla frågor jag fått av drakarna. Det höll nog på i 45 minuter, men det var nedklippt sedan.

Natasha visste att det är bra för marknadsföringen av företaget att vara med i Draknästet på SVT.
- Det är många som sett programmet och som hört av sig, och alla är positiva. Dessutom har företaget fått ett par nya kunder, det är begravningsbyråer som vill testa vår tjänst, berättar hon.
Natasha vill satsa allt på Bauger. Det är sedan tidigare klart att några begravningsbyråer ska testa tjänsten i slutet av september.

Natasha sa upp sig förra året från ett jobb som chef för ett utvecklingsteam på Leovegas, ett mobilspelsbolag och leverantör av tjänster inom online casino och sportsbetting.
Hon valde samtidigt att gå mentorskapsprogrammet via Nyföretagarcentrum och att ha Cecilia Petersson som mentor.

Natasha och hennes medgrundare Rasmus Sjöström har byggt lösningen till Bauger. Företaget har fått in två delägare till med Ludvig Magnusson från Växjö och Tommy Hagaton i Karlskrona.



hans nilsson


Natashas pappa dog för över 20 år sedan när hon var 16 år. Med sig i studion hade Natasha ett inramat foto på sin pappa och henne själv när hon var liten. Foto: Skärmbild



Natashas erbjudande till drakarna. Foto: Skärmbild


Baugers företagsidé
Natasha Asimiadis företag Bauger handlar om att hjälpa anhöriga och begravningsbyråer att göra det enklare att hantera administrationen.
Hon pekar på att ett personligt möte på en begravningsbyrå med anhöriga tar i snitt 2 timmar.
Det tas 52 beslut på ett sådant möte på begravningsbyrån.
Ofta sker det återkopplingar på de beslut som tas.
Allt det här kräver mycket tid.
Bauger vill lösa det tidskrävande genom att erbjuda begravningsbyråer och anhöriga en plattform som är transparent och användarvänlig.
Tjänsten ska underlätta planeringen och genomförandet av en begravning, och skapa en tryggare och bekvämare process.