Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Det är muntra miner på Dina Försäkringar i Växjö.
Man har precis flyttat från Västergatan till större lokaler på Storgatan och ska nyanställa - och för sjätte året i rad har man nöjdast privatkunder inom sakförsäkring och nu igen även inom fordonsförsäkring.
- Det är förbaskat roligt, försäkringar är det sexigaste som finns, säger Tony Johansson, marknadschef på Dina Försäkringar Göta.
Dina Försäkringars nya kontor i Växjö ligger på andra våningen på Storgatan 4.
Där jobbar ett tiotal säljare varav sex är fast anställda. Men man är nu på väg att anställa minst tre säljare till som fast anställda.
- Det kan bli ännu fler över tid, vi ökar ju hela tiden och behöver personal, förklarar Tony Johansson.
Dina Försäkringar har de senaste åren investerat mycket pengar på att marknadsföra bolaget med TV-reklam och på sociala medier.
- Vi sponsrar skidskyttelandslaget, som förknippas med något positivt och vi stöttar lokalt drygt 250 föreningar inom vårt verksamhetsområde, berättar Tony Johansson.
Den här satsningen har gett mycket goda resultat. Folk har fått upp ögonen för Dina Försäkringar och bolaget har fått många nya kunder.
Men det sker inte riktigt på samma vis som förr. Då besökte man oftast ett kontor för att träffa en säljare och teckna en försäkring. Nu har nya beteenden slagit rot.
- Vår satsning på marknadsföring driver på trafiken till vår hemsida. Köpbeteendet har förändrats, och det gäller oavsett ålder, säger Tony Johansson.
- Folk går in på vår hemsida och registrerar sig som kunder och tecknar försäkring. Runt 50 procent av våra nya försäkringar tecknas via vår hemsida
- Vi ökar beståndet med 8-9 procent årligen. Så jag känner framtidstro, vi är med i matchen. Här finns stora möjligheter.
Nyligen fick de anställda på Dina Försäkringar ytterligare ett bevis på att de är med i matchen.
Det visar sig att Dina Försäkringar har nöjdast privatkunder inom sak- och fordonsförsäkring enligt Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning.
För sjätte året i rad får Dina Försäkringar högst betyg inom sakförsäkring Privat.
Efter en andraplats förra året är man nu högst rankad även inom fordonsförsäkring Privat.
Detta efter att kunderna fått tycka till i årets undersökning om nöjdhet i försäkringsbranschen.
Tony Johansson och hans kollegor är väldigt stolta över priset.
Han tycker att utmärkelserna är ett kvitto på att de gör rätt saker för kunderna på vägen mot målet att ha det bästa kundbemötande i branschen.
Tony Johansson vet vad han talar om. Han har jobbat i försäkringsbranschen sedan 1991.
År 2 000 fick han jobb som ansvarig tjänsteman i Nottebäcks Försäkringsbolag som sedan skulle ingå under det gemensamma namnet Dina Försäkringar.
Då fanns kontoret i Norrhult i Uppvidinge kommun där han bor.
- Jag har gått den hårda skolan i 34 år i branschen, det är hårt arbete som gäller, säger han och ler.
Men det är hårt arbete som sker med glädje, påpekar han.
- Många jobbar länge i försäkringsbranschen, man tycker det är kul helt enkelt.
Det är en sak som Tony Johansson har slagits av under sina år i branschen och som fortfarande förvånar honom.
- Folk har ofta inte koll på sina försäkringar, de vet inte vad de har för försäkringar och vilka skador de täcker.
- Det viktigaste är att man har en bra villa- och hemförsäkring. Då täcker det de flesta skadekostnaderna. Men det finns folk som inte har det, och det är ju bedrövligt, tycker Tony Johansson
hans nilsson

Att privatkunderna är så nöjda firades med tårta på Dina Försäkringars kontor i Växjö. Foto: Hans Nilsson

Större kontor och nyanställningar väntar - det går bra nu för Dina Försäkringar. - Det är förbaskat roligt, försäkringar är det sexigaste som finns, säger Tony Johansson, marknadschef på Dina Försäkringar Göta. Foto: Hans Nilsson


